Innovatie

Stad Antwerpen en Digipolis bouwen aan de digitale dienstverlening van de toekomst

Elke dag doen Antwerpse verenigingen beroep op de diensten en de infrastructuur van stad Antwerpen, bijvoorbeeld om subsidies aan te vragen of lokalen te reserveren. Om deze processen in goede banen te leiden en de communicatie met de burger te vereenvoudigen, ging stad Antwerpen op zoek naar een totaaloplossing. Digipolis, de IT-partner van groep stad Antwerpen ontwikkelde in samenwerking met Cronos Public Services en competence center Kunlabora een innovatief, interactief platform voor verenigingen.

Digipolis adviseert, zoekt mee naar gepaste IT-oplossingen en anticipeert op de digitale behoeften van stad Antwerpen en haar partners. Door stabiele totaaloplossingen aan te reiken, bouwt Digipolis het digitale landschap van de stad uit.

Stad Antwerpen staat elke dag in contact met burgers, partners, bedrijven, organisaties … Ook de Antwerpse verenigingen doen beroep op de diensten en de infrastructuur van hun stad. Antwerpen ondersteunt al deze verenigingen, van de lokale sportclub of jeugdbeweging tot en met het straat- of buurtcomité.

Copyright Digipolis

Totaaloplossing

Om dit in goede banen te leiden, beschikt de stad over enorm veel gegevens van alle feitelijke en niet-feitelijke verenigingen. Tot voor kort waren die gegevens beperkter toegankelijk en ontsloten via een verouderde toepassing. Maar daar kwam recent verandering in.

Digipolis ging namelijk op zoek naar een partner die kon helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe applicatie waarop alle gegevens van verenigingen opnieuw gecentraliseerd verzameld, bewaard en bewerkt kunnen worden in een moderne toepassing. Die partner vonden ze via Cronos Public Services bij Kunlabora.

Innovatief participatieplatform

Het nieuwe platform is geënt op een microservices-architectuur. Hierdoor is het niet alleen voor medewerkers van stad Antwerpen, maar ook voor burgers toegankelijk. Zo is het mogelijk om als burger zelf een vereniging te registreren, een overzicht op te vragen van alle verenigingen waartoe u behoort, en het profiel van een vereniging te beheren.

Wanneer u voor uw vereniging beroep wilt doen op stad Antwerpen, bijvoorbeeld om een subsidie aan te vragen of een zaal te reserveren, start u in het nieuwe platform voor verenigingen. Ook de kruispuntbank voor ondernemingen (KBO) is aan dit platform gekoppeld, waardoor de gegevens van niet-feitelijke verenigingen altijd correct en up-to-date zijn. Deze service, die ook door andere toepassingen afgenomen kan worden, is een belangrijke meerwaarde in het creëren van kwaliteitsvolle data over het landschap van Antwerpse verenigingen en organisaties.

Flexibiliteit en vertrouwen

Dankzij de flexibele ingesteldheid van Digipolis en Cronos Public Services is de samenwerking en de ontwikkeling van het participatieplatform vlot verlopen. Toen vanuit Digipolis de vraag kwam om naast de vooropgestelde noden nog extra functionaliteiten aan het platform toe te voegen, was het voor competence center Kunlabora geen probleem om ook met deze nieuwe wensen rekening te houden en snel te schakelen. Zowel Digipolis als Kunlabora dachten doorheen het traject actief mee en gaven elkaar voldoende ruimte en vertrouwen om, indien nodig, processen bij te sturen.

“Kunlabora heeft expertise op verschillende vlakken. De project managers werken enorm gestructureerd en communiceren duidelijk en transparant, terwijl de developers kwaliteit leveren en meedenken op hoog niveau.”

Harry Compernolle, Business Architect talentontwikkeling en vrijetijdsbeleving bij Digipolis Antwerpen

Het huidige platform werd ontwikkeld met oog voor de toekomst. Zo kan stad Antwerpen ook voor andere diensten of toekomstige projecten beroep doen op de software achter het platform.

Maximale integratie

Digipolis speelde met dit nieuwe microservicesplatform in op het bestaande digitale landschap van stad Antwerpen en zorgde voor maximale integratie. Door efficiënt te werk te gaan, zorgden we er samen voor dat de vooropgestelde deadline – ondanks uitbreidingen aan het oorspronkelijke plan – kon worden gehaald.

“De experten van Kunlabora hebben snel en zelfstandig hun weg gevonden in ons digitale landschap, waardoor het soms leek alsof we al lang samenwerkten.”

Merel Van den Branden, Business Architect talentontwikkeling en vrijetijdsbeleving bij Digipolis Antwerpen

Dankzij de transparantie en open communicatie hebben we het platform samen succesvol gerealiseerd. Door onze kennis en expertise met elkaar te delen en oplossingsgericht te denken, konden we op een constructieve manier samenwerken en leren van elkaar.

Cronos Public Services is uw partner voor een oplossing op maat. Bent u zelf op zoek naar een nieuwe, innovatieve oplossing, of wilt u graag uw oude tools nieuw leven inblazen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze experts helpen u graag bij uw zoektocht naar een oplossing die aan uw wensen voldoet.

Interesse?

Verkrijgt u graag meer informatie over dit project?

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.