Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen–app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps.
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/05/Mijn-Antwerpen-App-persconferentie-mei-2024-Cronos-Public-Services-e1718115401895-1024x730.png)
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik
Antwerpen is de hoofdstad van de provincie Antwerpen. Met meer dan 500.000 inwoners en een oppervlakte van meer dan 20.000 hectare is het de grootste stad van Vlaanderen in elke betekenis van het woord. Jaarlijks vinden miljoenen toeristen hun weg naar Antwerpen voor een dagje shoppen, een bezoek aan de Boerentoren en de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal of een educatieve uitstap naar een van de vele musea. Maar dat is niet het enige dat deze centrumstad bijzonder maakt, want ook de Schelde is drukbezocht. Met de Haven van Antwerpen-Brugge huisvest de stad samen met Zeebrugge de grootste exporthaven van Europa. En alsof dat nog niet genoeg was, staat de stad ook bekend als wereldcentrum voor de handel in diamant.
Strategische en technische expertise
Het mag duidelijk zijn: duizenden mensen zoeken elke dag hun weg in en rond de Koekenstad. Met de Mijn Antwerpen–app wil de stad haar uitgebreide scala aan stadsdiensten en activiteiten bundelen voor iedereen, van inwoners tot bezoekers. Om dit uitdagende project tot een goed einde te brengen, deed de stad een beroep op de strategische en technische expertise van Cronos Public Services.
Proof of concept
We schakelden ons competence center icapps in om samen met het Autonoom Gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen en Stad Antwerpen een grondig onderzoeks- en ontwikkelingsproces te doorlopen. Tijdens een proof of concept (POC) werden verschillende ideeën getest om de haalbaarheid en het potentieel ervan te demonstreren. Door de wensen en noden van gebruikers grondig in kaart te brengen, hadden we een duidelijk objectief om een app te ontwikkelen die gebruiksvriendelijk en toegankelijk is.
Vooronderzoek en ontwikkelingsproces
Een grondig vooronderzoek van Stad Antwerpen bepaalde welke diensten in de app moesten worden opgenomen. Digipolis speelde een belangrijke rol in deze fase. Deze voorbereidende stappen zorgden ervoor dat de ontwikkeling van de app gericht was op de specifieke behoeften van de inwoners en bezoekers van Antwerpen. Ook tijdens het effectieve ontwikkelingsproces werkten we nauw samen met Digipolis. Het autonoom gemeentebedrijf begon met een grondige functionele analyse, waarna wij de details verfijnden en de implementatie op ons namen.
Functionaliteiten op maat
Het combineren van verschillende stadsdiensten in één app bleek een uitdaging. We werkten hard om ervoor te zorgen dat de app alle nodige functionaliteiten zou bevatten en toch simpel en flexibel zou zijn. Daarom kozen we voor maatwerkontwikkeling, waarbij out-of-the-box denken en het integreren van slimme oplossingen centraal staan. Een voorbeeld hiervan is de interactieve stadskaart die gebruikers in staat stelt om verschillende bezienswaardigheden in de stad te verkennen. Een ander voorbeeld is de A-kaartintegratie, een functie die het mogelijk maakt om stadspassen te scannen en punten te sparen.
Authenticatie
De app fungeert als een zelfbedieningsportaal waarop gebruikers zelf de nodige informatie kunnen vinden en aanvragen. Gebruikers kunnen inloggen via sms, e-mail of itsme. Voor bepaalde functies, zoals het maken van afspraken, is een sterke authenticatie vereist. De authenticatie- en locatiemogelijkheden zorgen ervoor dat gebruikers een afspraak kunnen maken met stadsdiensten waarvoor ze in de stad moeten zijn, of een Velo-fiets in de buurt kunnen vinden.
Productiviteit en creativiteit
Het succes van het project is grotendeels te danken aan de sterke samenwerking tussen Stad Antwerpen, Digipolis, Cronos Public Services en icapps. Door zowel on- als offline samen te werken en de koppen regelmatig bij elkaar te steken, creëerden we een open werkomgeving vol creativiteit en productiviteit. Dankzij deze samenwerking groeide de Mijn Antwerpen-app uit tot een toonbeeld van digitale innovatie.
Ontdek de Mijn Antwerpen-app
Benieuwd om Antwerpen op een nieuwe manier te ontdekken? Download de Mijn Antwerpen-app en ontdek wat deze centrumstad voor u in petto heeft!
Dit project is ook verschenen in de pers:
Wilt u uw diensten dichter bij uw doelgroep brengen? Contacteer Cronos Public Services voor een oplossing op maat, waarbij gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid centraal staan.
Ontdek meer
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/10/Blog-Banner-for-Website-Content-1024x576.png)
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/10/Blog-Banner-for-Website-Content-1024x576.png)
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/09/StadLeuven-Banner-1024x512.png)
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/09/StadLeuven-Banner-1024x512.png)
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/06/Pensioendienst-Banner-1024x512.jpg)
![](https://cronos-public-services.be/wp-content/uploads/2024/06/Pensioendienst-Banner-1024x512.jpg)
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen
De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.