marcus-spiritus_468
Business

FOD Mobiliteit heeft vaart

Bij de Federale overheidsdienst Mobiliteit zitten ze niet stil. Dagelijks voorzien ze de mogelijkheid om cursussen en examens aan te bieden om rij-, vlieg- en vaarbewijzen te kunnen uitreiken. En in de digitale wereld van vandaag, gebeurt dat uiteraard op een platform.

“Cronos is voor ons een ondersteunende partner. Ze bieden ons kennis en denken mee met ons als klant.”

Marcus Spiritus, FOD Mobiliteit

Ten gevolge van de zesde staatshervorming werden een aantal verantwoordelijkheden verlegd en de FOD Mobiliteit moest mee. Marcus Spiritus, CTO bij FOD Mobiliteit legt uit. “Er gingen functionaliteiten naar de gewesten en de regio’s, dat betekende dus ook dat ons platform op een andere manier toegankelijk moest worden.”

“Cronos is voor ons een ondersteunende partner. Ze bieden ons kennis en denken mee met ons als klant.” Cronos Public Services blijft dan ook actief deel uitmaken van dit project. Het technische team blijft Mobiliteit bijstaan waar nodig. Zo kan de klant altijd rekenen op support bij problemen of vragen en de nodige technische ondersteuning krijgen.

Een nieuwe bestemming

Het beschikbare platform was al eerder gemaakt door Cronos. Zowel de rijbewijzen voor wagens als de examens voor pleziervaart werden op hetzelfde platform beheerd. Dat moest gesplitst worden. Zo werden de rijbewijs examens nu de verantwoordelijkheid van de regio’s, maar uiteraard moet de dienst Mobiliteit nog steeds op de hoogte blijven van de resultaten om de certificaten effectief uit te uitreiken.

Om een optimale werking van het platform te kunnen garanderen, waren verschillende stappen nodig in het project.

  • Het huidige systeem moest worden aangepast aan de aangepaste noden van de dienst Mobiliteit.
  • Het beheer van de servers moest zo efficiënt mogelijk kunnen aangepakt worden.
  • De transfer van het project moest veiligheid kunnen garanderen.

“Uiteraard was het belangrijk om alles op een veilig systeem te kunnen hosten en dat gebeurt nu bij Cronos.”

Ter land, ter zee en in de … cloud?

De servers werden op het Monin Oracle VM platform gezet. Waarom? Het is geoptimaliseerd voor performantie en robuustheid. Daarbij is Oracle VM een flexibel platform dat snel kan schakelen in geheugen en processor power en tegelijk het aantal licenties kan beperken. Het feit dat Oracle VM ook voordelen van cloud biedt, bepaalt de keuze al snel. Dankzij de cloud-voordelen die het platform biedt is de dienst niet langer afhankelijk van één fysieke server bij crashes. Een elastisch en flexibel platform met deze voordelen is dan ook de perfecte oplossing voor FOD Mobiliteit.

Dankzij deze oplossingen leerde de dienst Mobiliteit ook nog enkele andere voordelen kennen in termen van veiligheid:

  • De datacenters van Cronos bevinden zich in België.
  • Het team is rechtstreeks aanspreekbaar en behoeft geen tussenpersonen

“U heeft uw bestemming bereikt”

Sinds 1 januari 2017 is het platform beschikbaar in de nieuwe omgeving. Nadat het het platform in een veilige omgeving is overgezet, met de nodige aanpassingen, is de samenwerking echter nog niet ten einde.

Ontdek meer

Business
Veilig studeren in het digitale tijdperk met hogeschool Odisee

In een tijd van groeiende digitalisering worden cybersecurity en informatiebeveiliging steeds belangrijker. Ook Odisee weet dat en wil de gegevens van studenten en werknemers dag en nacht beschermen.

Business
Pilootafdeling van het departement Omgeving ontketent de kracht van talent

Samen met Cronos Public Services bracht de afdeling Partnerschappen met Besturen en Maatschappij (PBM) als pilootafdeling van het departement Omgeving de aanwezige talenten op de werkvloer in kaart en ontdekte nieuwe manieren om het potentieel van de medewerkers te ontketenen.

Innovatie
Enabel verbindt internationale medewerkers met digitale tools

Enabel is het Ontwikkelingsagentschap van de federale overheid. Het agentschap, met hoofdzetel in Brussel, beheert met 2000 medewerkers zo’n 170 ontwikkelingsprojecten in een twintigtal landen in Afrika en het Midden-Oosten. Om vlot te kunnen samenwerken over de grenzen heen, groeide de nood aan een gemeenschappelijk platform, ondersteund door experten en digitale oplossingen. Cronos Public Services hielp het agentschap met een voorstel op maat.

Innovatie
Thomas More bouwt toekomst uit met nieuwe website

Met meer dan 21.000 studenten is Thomas More uitgegroeid tot de grootste hogeschool van Vlaanderen. Momenteel schrijft de kennisinstelling aan een nieuw hoofdstuk, met een sterke focus op levenslang leren, internationalisering en onderzoek. Bij dat nieuwe hoofdstuk hoort ook een gecentraliseerde website met daarop alle opleidingen, onderzoekscentra en andere initiatieven. Om de technische, creatieve en strategische aspecten van die overkoepelende website uit te werken, deed Thomas More beroep op Cronos Public Services.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.