marcus-spiritus_468
Business

FOD Mobiliteit heeft vaart

Bij de Federale overheidsdienst Mobiliteit zitten ze niet stil. Dagelijks voorzien ze de mogelijkheid om cursussen en examens aan te bieden om rij-, vlieg- en vaarbewijzen te kunnen uitreiken. En in de digitale wereld van vandaag, gebeurt dat uiteraard op een platform.

“Cronos is voor ons een ondersteunende partner. Ze bieden ons kennis en denken mee met ons als klant.”

Marcus Spiritus, FOD Mobiliteit

Ten gevolge van de zesde staatshervorming werden een aantal verantwoordelijkheden verlegd en de FOD Mobiliteit moest mee. Marcus Spiritus, CTO bij FOD Mobiliteit legt uit. “Er gingen functionaliteiten naar de gewesten en de regio’s, dat betekende dus ook dat ons platform op een andere manier toegankelijk moest worden.”

“Cronos is voor ons een ondersteunende partner. Ze bieden ons kennis en denken mee met ons als klant.” Cronos Public Services blijft dan ook actief deel uitmaken van dit project. Het technische team blijft Mobiliteit bijstaan waar nodig. Zo kan de klant altijd rekenen op support bij problemen of vragen en de nodige technische ondersteuning krijgen.

Een nieuwe bestemming

Het beschikbare platform was al eerder gemaakt door Cronos. Zowel de rijbewijzen voor wagens als de examens voor pleziervaart werden op hetzelfde platform beheerd. Dat moest gesplitst worden. Zo werden de rijbewijs examens nu de verantwoordelijkheid van de regio’s, maar uiteraard moet de dienst Mobiliteit nog steeds op de hoogte blijven van de resultaten om de certificaten effectief uit te uitreiken.

Om een optimale werking van het platform te kunnen garanderen, waren verschillende stappen nodig in het project.

  • Het huidige systeem moest worden aangepast aan de aangepaste noden van de dienst Mobiliteit.
  • Het beheer van de servers moest zo efficiënt mogelijk kunnen aangepakt worden.
  • De transfer van het project moest veiligheid kunnen garanderen.

“Uiteraard was het belangrijk om alles op een veilig systeem te kunnen hosten en dat gebeurt nu bij Cronos.”

Ter land, ter zee en in de … cloud?

De servers werden op het Monin Oracle VM platform gezet. Waarom? Het is geoptimaliseerd voor performantie en robuustheid. Daarbij is Oracle VM een flexibel platform dat snel kan schakelen in geheugen en processor power en tegelijk het aantal licenties kan beperken. Het feit dat Oracle VM ook voordelen van cloud biedt, bepaalt de keuze al snel. Dankzij de cloud-voordelen die het platform biedt is de dienst niet langer afhankelijk van één fysieke server bij crashes. Een elastisch en flexibel platform met deze voordelen is dan ook de perfecte oplossing voor FOD Mobiliteit.

Dankzij deze oplossingen leerde de dienst Mobiliteit ook nog enkele andere voordelen kennen in termen van veiligheid:

  • De datacenters van Cronos bevinden zich in België.
  • Het team is rechtstreeks aanspreekbaar en behoeft geen tussenpersonen

“U heeft uw bestemming bereikt”

Sinds 1 januari 2017 is het platform beschikbaar in de nieuwe omgeving. Nadat het het platform in een veilige omgeving is overgezet, met de nodige aanpassingen, is de samenwerking echter nog niet ten einde.

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.