hotel-barometer_491
Business

Een gebruiksvriendelijke hotelbarometer

Eenvoudig benchmarken met de hotelbarometer

In april 2017 lanceerde Toerisme Vlaanderen de vernieuwde Hotelbarometer. Samen met Cronos pakten ze het huidige hoteluitbatersportaal aan en het kreeg een grondige update. Er werd hard gewerkt aan de gebruiksvriendelijkheid. Dankzij dynamische rapporten kunnen eigenaars hun hotel nu in een oogwenk vergelijken met andere. Ook starters of onderzoekers kunnen gemakkelijk de markt verkennen. Toerisme Vlaanderen kan dankzij de actuele gegevens sneller gerichte campagnes voeren.

Optimalisatie van gebruiksvriendelijkheid: dynamische rapporten

De hotelbarometer is geen nieuwigheid voor Toerisme Vlaanderen. Al in 2012 konden uitbaters rapporten raadplegen om bijvoorbeeld bezettingsgraden te achterhalen. Maar daarvoor moesten ze jaarrapporten downloaden en ellenlange pdf-documenten doorspitten, op zoek naar relevante informatie.

De gegevens van alle hotels die daarvoor toestemming gaven, werden verzameld en in de software ingevoerd. Het gevolg: compacte rapporten op maat. Wie zijn of haar hotel wil benchmarken, kan dit nu in een handomdraai. Voor analyses kunnen filters toegepast worden (regio, bezettingsgraad, prijsklasse, enzovoort). Om de privacy te garanderen wordt altijd met minstens drie hotels vergeleken en krijgt niemand individuele gegevens te zien.

Alles op één plek

Eigenaars zijn verplicht hun data te bezorgen aan de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Voor de vernieuwde toepassing online kwam, moesten uitbaters die informatie nog een tweede keer doorgeven aan Toerisme Vlaanderen. Nu wordt dat automatisch ingelezen uit een reeds bestaande database. Op het uitbatersportaal van Toerisme Vlaanderen kunnen hoteleigenaars via hun profiel rapporten inkijken en belangrijke informatie over hun sector lezen. In dat portaal zit sinds kort ook de barometer.

Een hulpmiddel voor iedereen

Niet enkel uitbaters zijn hiermee geholpen, ook Toerisme Vlaanderen, journalisten of ondernemers plukken er de vruchten van: “Zelf zullen we gerichter campagne voeren. We zien in een oogopslag trends binnen de markt”, aldus Sofie Wauters.

“We kregen ook vaak vragen van journalisten of banken over bezettingsgraden. Zo wilden veel media weten wat de impact van de aanslag van 22 maart op het toerisme was. Met de barometer kunnen ze dat zelf achterhalen en dat bespaart ons kostbare tijd. Ondernemers hadden die informatie dan weer nodig om de slaagkans van een startende zaak na te gaan. Met die gegevens kunnen ze bijvoorbeeld een lening argumenteren bij de bank.”

Mee met de tijd

Sinds 1 april 2017 geldt het nieuwe logiesdecreet. Zo wordt er nu rekening gehouden met nieuwe concepten zoals glamping en boomhutten, maar ook met online verhuur zoals AirBnB. Deze vormen van logeren zullen ook gegevens moeten doorgeven aan FOD Economie. “Ook de nieuwe data van gastenkamers of campings willen we beschikbaar stellen. Zo kunnen we een wijder publiek helpen, en niet alleen hotels”, legt Jos Pyck uit.

“CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie.”

Om kort op de bal te kunnen spelen tijdens het project, kwam een Cronos consultant bij Toerisme Vlaanderen op kantoor werken. Sommige dagen bij het management, andere dagen bij de IT-afdeling. “We konden gemakkelijk even brainstormen of uitleg vragen als het wat te technisch werd. Want wat voor een IT-expert vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor ons”, lacht Sofie Wauters. “CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie. Wij zijn dan ook heel tevreden over de samenwerking en de afloop van dit project.”

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.