In april 2017 lanceerde Toerisme Vlaanderen de vernieuwde Hotelbarometer. Samen met Cronos pakten ze het huidige hoteluitbatersportaal aan en het kreeg een grondige update. Er werd hard gewerkt aan de gebruiksvriendelijkheid. Dankzij dynamische rapporten kunnen eigenaars hun hotel nu in een oogwenk vergelijken met andere. Ook starters of onderzoekers kunnen gemakkelijk de markt verkennen. Toerisme Vlaanderen kan dankzij de actuele gegevens sneller gerichte campagnes voeren.
Optimalisatie van gebruiksvriendelijkheid: dynamische rapporten
De hotelbarometer is geen nieuwigheid voor Toerisme Vlaanderen. Al in 2012 konden uitbaters rapporten raadplegen om bijvoorbeeld bezettingsgraden te achterhalen. Maar daarvoor moesten ze jaarrapporten downloaden en ellenlange pdf-documenten doorspitten, op zoek naar relevante informatie.
De gegevens van alle hotels die daarvoor toestemming gaven, werden verzameld en in de software ingevoerd. Het gevolg: compacte rapporten op maat. Wie zijn of haar hotel wil benchmarken, kan dit nu in een handomdraai. Voor analyses kunnen filters toegepast worden (regio, bezettingsgraad, prijsklasse, enzovoort). Om de privacy te garanderen wordt altijd met minstens drie hotels vergeleken en krijgt niemand individuele gegevens te zien.
Alles op één plek
Eigenaars zijn verplicht hun data te bezorgen aan de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Voor de vernieuwde toepassing online kwam, moesten uitbaters die informatie nog een tweede keer doorgeven aan Toerisme Vlaanderen. Nu wordt dat automatisch ingelezen uit een reeds bestaande database. Op het uitbatersportaal van Toerisme Vlaanderen kunnen hoteleigenaars via hun profiel rapporten inkijken en belangrijke informatie over hun sector lezen. In dat portaal zit sinds kort ook de barometer.
Een hulpmiddel voor iedereen
Niet enkel uitbaters zijn hiermee geholpen, ook Toerisme Vlaanderen, journalisten of ondernemers plukken er de vruchten van: “Zelf zullen we gerichter campagne voeren. We zien in een oogopslag trends binnen de markt”, aldus Sofie Wauters.
“We kregen ook vaak vragen van journalisten of banken over bezettingsgraden. Zo wilden veel media weten wat de impact van de aanslag van 22 maart op het toerisme was. Met de barometer kunnen ze dat zelf achterhalen en dat bespaart ons kostbare tijd. Ondernemers hadden die informatie dan weer nodig om de slaagkans van een startende zaak na te gaan. Met die gegevens kunnen ze bijvoorbeeld een lening argumenteren bij de bank.”
Mee met de tijd
Sinds 1 april 2017 geldt het nieuwe logiesdecreet. Zo wordt er nu rekening gehouden met nieuwe concepten zoals glamping en boomhutten, maar ook met online verhuur zoals AirBnB. Deze vormen van logeren zullen ook gegevens moeten doorgeven aan FOD Economie. “Ook de nieuwe data van gastenkamers of campings willen we beschikbaar stellen. Zo kunnen we een wijder publiek helpen, en niet alleen hotels”, legt Jos Pyck uit.
“CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie.”
Om kort op de bal te kunnen spelen tijdens het project, kwam een Cronos consultant bij Toerisme Vlaanderen op kantoor werken. Sommige dagen bij het management, andere dagen bij de IT-afdeling. “We konden gemakkelijk even brainstormen of uitleg vragen als het wat te technisch werd. Want wat voor een IT-expert vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor ons”, lacht Sofie Wauters. “CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie. Wij zijn dan ook heel tevreden over de samenwerking en de afloop van dit project.”
Ontdek meer
Innovatie
Enabel verbindt internationale medewerkers met digitale tools
Enabel is het Ontwikkelingsagentschap van de federale overheid. Het agentschap, met hoofdzetel in Brussel, beheert met 2000 medewerkers zo’n 170 ontwikkelingsprojecten in een twintigtal landen in Afrika en het Midden-Oosten. Om vlot te kunnen samenwerken over de grenzen heen, groeide de nood aan een gemeenschappelijk platform, ondersteund door experten en digitale oplossingen. Cronos Public Services hielp het agentschap met een voorstel op maat.
Innovatie
Thomas More bouwt toekomst uit met nieuwe website
Met meer dan 21.000 studenten is Thomas More uitgegroeid tot de grootste hogeschool van Vlaanderen. Momenteel schrijft de kennisinstelling aan een nieuw hoofdstuk, met een sterke focus op levenslang leren, internationalisering en onderzoek. Bij dat nieuwe hoofdstuk hoort ook een gecentraliseerde website met daarop alle opleidingen, onderzoekscentra en andere initiatieven. Om de technische, creatieve en strategische aspecten van die overkoepelende website uit te werken, deed Thomas More beroep op Cronos Public Services.
Business
Wie werkt, wordt beloond: DWSE en VLABEL werken jobbonus uit
De Vlaamse overheid wil werklozen aanmoedigen om werk te zoeken, en tegelijkertijd werkenden stimuleren om aan het werk te blijven. Hiervoor werd de jobbonus in het leven geroepen. Het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE), de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL), Digitaal Vlaanderen en Cronos Public Services sloegen de handen in elkaar om deze bonus samen te realiseren.
Innovatie
FOD Mobiliteit en Vervoer innoveert met low-codeplatform vol voordelen
De FOD Mobiliteit en Vervoer ontwikkelt regelmatig nieuwe applicaties om de burger en het land te ondersteunen in het dagelijks leven te land, ter zee en in de lucht. Met de hulp van Cronos Public Services schakelde de FOD over naar een nieuw ontwikkelingsplatform waarbij gebruiksvriendelijkheid en snelheid centraal staat. Het geheim? Low-code.
Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistics
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.