Een gebruiksvriendelijke hotelbarometer

Eenvoudig benchmarken met de hotelbarometer

In april 2017 lanceerde Toerisme Vlaanderen de vernieuwde Hotelbarometer. Samen met Cronos pakten ze het huidige hoteluitbatersportaal aan en het kreeg een grondige update. Er werd hard gewerkt aan de gebruiksvriendelijkheid. Dankzij dynamische rapporten kunnen eigenaars hun hotel nu in een oogwenk vergelijken met andere. Ook starters of onderzoekers kunnen gemakkelijk de markt verkennen. Toerisme Vlaanderen kan dankzij de actuele gegevens sneller gerichte campagnes voeren.

Optimalisatie van gebruiksvriendelijkheid: dynamische rapporten

De hotelbarometer is geen nieuwigheid voor Toerisme Vlaanderen. Al in 2012 konden uitbaters rapporten raadplegen om bijvoorbeeld bezettingsgraden te achterhalen. Maar daarvoor moesten ze jaarrapporten downloaden en ellenlange pdf-documenten doorspitten, op zoek naar relevante informatie.

De gegevens van alle hotels die daarvoor toestemming gaven, werden verzameld en in de software ingevoerd. Het gevolg: compacte rapporten op maat. Wie zijn of haar hotel wil benchmarken, kan dit nu in een handomdraai. Voor analyses kunnen filters toegepast worden (regio, bezettingsgraad, prijsklasse, enzovoort). Om de privacy te garanderen wordt altijd met minstens drie hotels vergeleken en krijgt niemand individuele gegevens te zien.

Alles op één plek

Eigenaars zijn verplicht hun data te bezorgen aan de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Voor de vernieuwde toepassing online kwam, moesten uitbaters die informatie nog een tweede keer doorgeven aan Toerisme Vlaanderen. Nu wordt dat automatisch ingelezen uit een reeds bestaande database. Op het uitbatersportaal van Toerisme Vlaanderen kunnen hoteleigenaars via hun profiel rapporten inkijken en belangrijke informatie over hun sector lezen. In dat portaal zit sinds kort ook de barometer.

Een hulpmiddel voor iedereen

Niet enkel uitbaters zijn hiermee geholpen, ook Toerisme Vlaanderen, journalisten of ondernemers plukken er de vruchten van: “Zelf zullen we gerichter campagne voeren. We zien in een oogopslag trends binnen de markt”, aldus Sofie Wauters.

“We kregen ook vaak vragen van journalisten of banken over bezettingsgraden. Zo wilden veel media weten wat de impact van de aanslag van 22 maart op het toerisme was. Met de barometer kunnen ze dat zelf achterhalen en dat bespaart ons kostbare tijd. Ondernemers hadden die informatie dan weer nodig om de slaagkans van een startende zaak na te gaan. Met die gegevens kunnen ze bijvoorbeeld een lening argumenteren bij de bank.”

Mee met de tijd

Sinds 1 april 2017 geldt het nieuwe logiesdecreet. Zo wordt er nu rekening gehouden met nieuwe concepten zoals glamping en boomhutten, maar ook met online verhuur zoals AirBnB. Deze vormen van logeren zullen ook gegevens moeten doorgeven aan FOD Economie. “Ook de nieuwe data van gastenkamers of campings willen we beschikbaar stellen. Zo kunnen we een wijder publiek helpen, en niet alleen hotels”, legt Jos Pyck uit.

“CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie.”

Om kort op de bal te kunnen spelen tijdens het project, kwam een Cronos consultant bij Toerisme Vlaanderen op kantoor werken. Sommige dagen bij het management, andere dagen bij de IT-afdeling. “We konden gemakkelijk even brainstormen of uitleg vragen als het wat te technisch werd. Want wat voor een IT-expert vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor ons”, lacht Sofie Wauters. “CRONOS combineert een feilloze expertise met een open en duidelijke communicatie. Wij zijn dan ook heel tevreden over de samenwerking en de afloop van dit project.”