Sinds maart 2021 heeft het Departement Mobiliteit en Openbare Werken meerdere pilootprojecten opgestart in Vlaanderen waarbij camera’s onveilige verkeerssituaties in kaart brengen. Het datalab van het departement onderzoekt hoe ze onveilige verkeerssituaties kunnen detecteren en analyseren, zodat ze de nodige aanpassingen kunnen voorstellen en implementeren om de verkeersveiligheid te verhogen voordat er daadwerkelijk een ongeval gebeurt. Drones en camera’s registreren de verkeersstromen (vooral op drukke kruispunten) en detecteren problemen met de verlichting, oversteekplaatsen, onaangepaste snelheden en voorrangsregels. Daarnaast brengen ze ook de toegankelijkheid van de openbare ruimte in beeld.
Analyse van patronen en overtredingen
Over een periode van 4 maanden ontving het datalab duizenden beelden voor analyse. De beelden werden vervolgens gescand op voetgangers, fietsers en voertuigen en hun bewegingspatronen. Door kalibratiepunten op de weg te meten, konden de datascientists pixelcoördinaten transformeren naar geografische coördinaten. Zo konden ze het traject van elke weggebruiker op een kaart projecteren en analyseren. De analyses werden vervolgens gebruikt om verschillende metingen uit te voeren, van het aantal verkeersovertredingen op één bepaalde plek tot het aantal overtredingen in de tijd.
Detectie van gevaarlijke situaties en knooppunten
Belangrijker is echter het onderzoek naar de detectie van gevaarlijke verkeersknooppunten. Door bijna-ongevallen te identificeren, worden mogelijk gevaarlijke kruispunten opgespoord. Op basis daarvan kunnen de datascientists effectieve evaluaties uitvoeren van veilige oplossingen in het verkeer. Niet altijd zijn dure ingrepen aan de infrastructuur nodig om gevaarlijke situaties aan te pakken. Wanneer het onaangepaste gedrag van een verkeersdeelnemer de oorzaak van het probleem is, volstaat het om gepast gedrag af te dwingen.
De juiste technologie op de juiste plaats
Het project is inmiddels overgedragen van het datalab van het Departement MOW naar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat op zijn beurt de camera’s zal blijven gebruiken bij de analyse van risicolocaties in Vlaanderen. De camera’s worden zo een belangrijk instrument in de strijd tegen verkeersongevallen. Samen met Vectr.Consulting hopen we ons steentje bij te dragen om onze omgeving veiliger te maken door de juiste technologie op de juiste plaats in te zetten.