AIV
Innovatie

AIV (Agentschap Informatie Vlaanderen)

We hadden een goed gesprek met Denial Sefer (links) en Sancho Geentjens (rechts). Zij beheren vanuit het Agentschap informatie Vlaanderen de website overheid.vlaanderen.be.

 

Het webuniversum

Sancho steekt meteen van wal: “Het voorbije jaar hebben we een echt product team  uitgebouwd, met een product owner enz. Vroeger pasten we de SCRUM-methode sporadisch toe, nu doen we dat systematisch met sprints van 2 à 3 weken. Procesmatig is dat een verbetering, en agile werken (deadlines halen, doelen vooropstellen) loopt op dit moment heel goed. Naast de bekende tools Jira en Confluence gebruiken we intensief Slack voor alle communicatie. Op die manier weet iedereen waar we mee bezig zijn, en vermijd je lange emailconversaties.”

De projecten

Denial vertelt trots: ”Het is intussen echt een grote site geworden, met afgelopen maand meer dan 218.000 bezoeken die in totaal meer dan 600.000 pagina’s bekeken hebben. Dat zijn 5 à 6.000 paginas per dag.” ”Eén populaire pagina is natuurlijk het menu van het restaurant”, lacht Sancho.
“Begin dit jaar hebben we vooral gefocust op de nieuwsfunctie, waarbij een selectie aan entiteiten nu autonoom nieuwsitems aanleveren. Vandaag zijn we volop bezig met de integratie van een aanmeldfunctie, die eind dit jaar beschikbaar wordt. Daarmee kunnen medewerkers van de Vlaamse Overheid automatisch inloggen om afgeschermde content te raadplegen. Later kunnen we op basis hiervan gepersonaliseerde inhoud aanbieden.”

 

Het team

 

Het team bestaat uit twee ontwikkelaars van Cronos / Calibrate , 1 externe medewerker die support doet en wij (Sancho en Denial) als internen die hier full time op inzetten. We worden bijgestaan door twee andere interne medewerkers binnen de Vlaamse Overheid. Calibrate helpt ons met veel tips & tricks, en dat alles met een goede wisselwerking. Binnenkort wordt ons team uitgebreid met twee hoofdredacteurs die de inhoudelijke coördinatie met andere entiteiten zullen opnemen.

 

En morgen ?

Bij een website heb je vaak zowel een ‘back-end’ als een ‘front-end’, dat is bij Drupal niet anders. De back-end is het CMS (Content Management System) waarin je als beheerder inhoud aanmaakt en bewerkt. De front-end is waar bezoekers terechtkomen en waar alle inhoud mooi visueel weergegeven wordt. Vandaag zijn zowel back-end als de front-end een onderdeel van het Drupal systeem. De front-end werkt, in het geval van Drupal 7, met templates die data uit de database gaan weergeven.

Onze toekomst voor webplatformen voorziet een loskoppeling tussen de verschillende bronnen en de frontlaag die de bezoeker te zien krijgt. Dit wordt ook wel ‘headless of ontkoppelde architectuur’ genoemd. De bedoeling is dat een aantal API’s info gaat ophalen uit verschillende bronnen op dat moment, en dit dan in een mooi geheel presenteert aan de bezoeker. Hoe we dit juist aanpakken zal in de loop van 2018 duidelijker worden. Tegen dan hebben we hopelijk ook een beter zicht hoe een eventuele migratie naar Drupal 8 zou kunnen verlopen. Gezien de hoeveelheid aan custom code in overheid.vlaanderen.be zal dat sowieso een flinke oefening zijn!

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.