Bpost & hun Cronos team: pragmatisch en efficiënt samenwerken.

Olivier Hernandez is de Spaans-Belgische Directeur Financial Systems and Processes en Business ICT Manager bij bpost. Zijn dag ziet er net iets anders uit dan wat je van een directeur bij een overheidsbedrijf zou verwachten. Sinds bpost strategisch inzet op coaching en feedback, is dit ook waar hij het grootste deel van zijn dag aan spendeert. Het ondersteunen van een shared service center, het probleemoplossend denken en het process kwalitatief verbeteren: het zijn maar enkele van de dagdagelijkse doelstellingen bij bpost. De match met het Cronos team verliep dus ook vanuit deze ‘customer-first’ optiek.

“Cronos besteedt aandacht aan het begrijpen van hun klant en daardoor kunnen ze efficiënte en pragmatische oplossingen bieden.” – Olivier Hernandez.

Kennis en efficiëntie als basis voor ‘customer first’ samenwerking

Bpost, dat hoge verwachtingen heeft op het vlak van framework, methodologie maintenance, database-migratie en support ging de samenwerking met Cronos aan voor alles wat met Oracle Financials, Purchasing, Iprocurement en Advanced Collection te maken heeft. Zowel het onderhoud en de ondersteuning van de bestaande applicaties als het bouwen van nieuwe applicaties met de daarbij horende specifieke behoeften van de financiële afdeling van bpost worden door Cronos verzorgd.

De grondige kennis die Cronos opgebouwd heeft over de applicatie wordt gesmaakt door bpost.
Dankzij deze kennis zijn ze beter gewapend om bpost te helpen in het definiëren en het coderen van hun behoeften.

“Ze zijn pragmatisch, ze kennen het probleem van bpost en stellen op basis daarvan de juiste oplossingen voor.”

Snelle oplossing en duidelijke verwachtingen

In het geval van bpost stelden ze niet voor om tal van nieuwe systemen te bouwen, daarentegen vertrokken ze vanuit hun ervaring om een efficiënte oplossing voor te stellen en verder te bouwen op wat er al bestaat.

De oplossing die werd voorgesteld, werd steeds onderling besproken en ook voor de implementatie zaten beide teams terug aan tafel. Transparantie en vlotte communicatie draagt uiteraard altijd bij tot het succes van de samenwerking.

De Database Administrator van het Cronos team werkte voor dit gehele project vooral vanuit de kantoren van bpost aan het Muntplein in Brussel, de rest van het Cronos team kwam langs voor de statusmeetings maar werkte vooral remote. Voor Olivier bevorderde dit de samenwerking, aangezien doeltreffende communicatie hoog op de agenda staat bij bpost.

“De kwaliteit van het Cronos is hoogstaand, zowel op vlak van hun kennis als op persoonlijk niveau: de mensen waarmee we samenwerken zijn flexibel en passen perfect bij het bpost team.”

Hoe definieert bpost succes in dit project?

Bpost hecht enorm veel waarde aan de klantenervaring. Ook het project met Cronos kadert in het change management van bpost: alle projecten moeten voldoen aan de vooropgestelde kwaliteit binnen de vooropgestelde tijd en dus zonder impact op de boekhoudkundige en financiële verwerking en dit met een minimum aan incidenten.

“Indien er een probleem opduikt, rekenen we op hen om dit zo snel mogelijk op te lossen en daarmee bedoelen we dat dit geen impact mag hebben op de maandafsluiting.”

Verdere stappen

Zoals eerder dit jaar bekend gemaakt, wordt een groot deel van de IT-afdeling van bpost naar India geoffshored. Vanaf juli begint de overgang stap voor stap met Cronos vooralsnog in de lead in de beginfase. Met de outsourcing in het vooruitzicht, garandeert Cronos toch een uitstekende dienst.

Meer weten over dit project of ben je geïnteresseerd in een samenwerking? Contacteer ons.