Innovatie

Mijn CM: een digitaal kantoor zonder sluitingstijd

Een digitaal kantoor in je broekzak. Dat is de ambitie van Christelijke Mutualiteit (CM) met de mobiele app ‘Mijn CM’. Het grootste ziekenfonds van het land speelt daarmee in op de vraag van de 4,5 miljoen leden naar meer digitale dienstverlening. Schaalbaarheid en beveiliging waren net als prestatiesnelheid en gebruikerservaring doorslaggevend voor de mobiele app – en daar wou Cronos Public Services maar wat graag aan meewerken. 

Met ‘Mijn CM’ kunnen leden snel en eenvoudig voordelen aanvragen, terugbetalingen checken, gele klevers bestellen … De functionaliteiten van de app zijn identiek aan die van de website. Bovendien is hij gebruiksvriendelijk voor leden van alle leeftijden, die al dan niet vertrouwd zijn met technologie. “Het was essentieel voor ons dat alle CM-klanten de app gemakkelijk kunnen gebruiken. Een UX-ontwerpbureau leverde de nodige input via een ledenpanel, waarbij ook zeventigplussers bevraagd werden”, zegt Rebecca Debaillie, Directeur ICT bij CM. Het doel is dus om met ‘Mijn CM’ niet enkel de jeugd, maar ook hun grootouders te bereiken.

Een toegankelijke app voor iedereen

Om dat allemaal binnen afzienbare tijd te kunnen verwezenlijken, ging CM op zoek naar de juiste expertise om een toegankelijke app te ontwikkelen. Zo kwamen ze bij Providit terecht, het Cronos competence center met de nodige kennis en vaardigheden van OutSystems. OutSystems is een softwareplatform dat de juiste tools aanbiedt om bedrijfsapplicaties te ontwikkelen, te implementeren en te beheren. In 2019 introduceerde Providit het platform voor het eerst bij CM. Intussen hebben ze samen op minder dan twee jaar tijd al heel wat gerealiseerd. De applicatie ‘Mijn CM’ is daar een voorbeeld van, en het is tevens de eerste app die CM ontwikkelde voor het grote publiek.

Op enkele maanden tijd werd er veel gebrainstormd, getest en ontworpen om de strakke deadline te halen, want de app was bedoeld als kerstcadeau voor de CM-leden. Rebecca vertelt: “We hebben de deadline gehaald dankzij onze geïntegreerde manier van samenwerken. Providit was voor ons geen externe partner, maar maakte deel uit van de organisatie. Een mix van externe en interne medewerkers is belangrijk bij zulke projecten. Doordat iedereen vertrekt vanuit zijn of haar eigen kennis en ervaringen, duiken er nieuwe inzichten op.”

Digitalisering in een stroomversnelling

Bij CM zien ze de app als een digitaal kantoor dat altijd en overal beschikbaar is, zonder sluitingstijd. Nu is het aan de gebruikers om zelf de mogelijkheden te ontdekken. “We willen onze klanten geprikkeld houden en overtuigen om de app te installeren. Dat kan alleen door regelmatig voor updates te zorgen, zonder dat iemand daar hinder van ondervindt.” Dat vraagt opnieuw veel denkwerk en overleg, maar de voorbije maanden hebben CM en Providit alvast bewezen dat ze snel en efficiënt kunnen samenwerken.

Het aantal downloads van ‘Mijn CM’ stijgt maand na maand exponentieel. De coronapandemie zit daar ongetwijfeld voor iets tussen. De digitalisering binnen de CM kwam de laatste maanden in een stroomversnelling terecht, en bij meer en meer leden klinkt de vraag naar digitale communicatietools. De app werd dus net op tijd gelanceerd om aan deze nood tegemoet te komen.

Feedback en nieuwe functionaliteiten

‘Mijn CM’ wordt dit jaar stapsgewijs uitgebreid met nieuwe mogelijkheden. Zo komt er een chatfunctie bij, kan je er binnenkort je verzekeringen opvolgen en zelfs digitaal formulieren invullen. De feedback van actieve gebruikers helpt om de app verder af te stemmen op de noden van de CM-leden. “Als organisatie mag je er nooit van uitgaan dat je precies weet wat je doelpubliek wil, en moet je snel kunnen inspelen op nieuwe wensen en behoeftes”, aldus Rebecca. “Maar je mag ook niet te lang wachten om een degelijk basisproduct af te leveren.” Ook voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten doet CM beroep op Cronos.

Doordat de app met het platform OutSystems werd ontwikkeld, is het eenvoudig om nieuwe tools toe te voegen, bestaande toepassingen te wijzigen of vormelijk en inhoudelijk elementen te veranderen. Die flexibiliteit is exact wat CM nodig had. “Als je dan ook nog een partner hebt zoals Cronos Public Services die zich makkelijk kan inleven in je verhaal en snel een oplossing vindt voor elke uitdaging, dan kan je op korte tijd veel realiseren.”

Ik vind een mix van externe en interne medewerkers belangrijk. Je leert veel van elkaar en dat is altijd een meerwaarde.

Rebecca Debaillie, Directeur ICT bij CM

Bekijk hier de campagnevideo van CM

Bron: https://campaigns.cm.be/mijncm-app

Verkrijgt u graag meer informatie over deze case?

Ontdek meer

Business
Athumi garandeert wat ze belooft: veilige gegevensuitwisseling met respect voor privacy

Athumi speelt een sleutelrol in de Vlaamse data-economie. Het overheidsbedrijf heeft de wettelijke opdracht om persoonsgegevens en gevoelige bedrijfsdata slim en veilig te verwerken, met behoud van volledige controle en transparantie voor wie zijn data via haar diensten en partners deelt. Vertrouwen is immers essentieel voor datatoepassingen. Cronos Public Services helpt Athumi daarbij door de veilige opzet van haar Confidential Compute-infrastructuur te attesteren.

Business
Eén platform, vele ambities: de digitale evolutie van de VVSG

De VVSG is de kennisdeler, netwerkbouwer en belangenbehartiger van lokale besturen in Vlaanderen. Die rollen vervult de organisatie steeds vaker digitaal, waardoor de nood aan een solide digitale infrastructuur zich aandiende. Wat begon als het ontwerpen van een nieuwe website, groeide uit tot de ontwikkeling van een geïntegreerd platform dat informatie toegankelijk maakt, samenwerking versterkt en de leden centraal stelt. Samen met Cronos Public Services werkte de VVSG aan het fundament voor haar digitale werking.

Business
Hoe VDAB met HR analytics zijn beleid wil versterken

Voor organisaties is het cruciaal om beleidskeuzes te maken op basis van betrouwbare informatie. Daarom zet VDAB steeds sterker in op HR analytics: een datagedreven benadering van personeelsbeleid die toelaat om niet alleen doeltreffender te werken, maar ook proactief in te spelen op trends en uitdagingen. Samen met Cronos Public Services startte VDAB een traject op om deze werkwijze structureel te verankeren binnen zijn werking.

Business
Nieuwe krachtige server voor AI Lab van Howest

Binnen het hoger onderwijs worden de technologische grenzen voortdurend opgezocht. Howest speelt hierin een pioniersrol, met een sterke focus op praktijkgericht onderzoek, innovatie en samenwerking met het werkveld. Om deze rol nog beter te vervullen, kocht de onderwijsinstelling begin dit jaar een krachtige AI-server aan voor het AI Lab. Cronos Public Services, VLAIO en Interreg droegen hun steentje bij om dit waar te maken. 

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.