smart-city
Innovatie

Knokke-Heist werkt aan Smart City voor hun burgers

Wij laten Dimitri Lefevre, diensthoofd ICT Knokke-Heist, aan het woord over Citysense (het kloppend hart van een Smart City). Dit smart city project in samenwerking met de Cronos Groep, Aptus en Engie M2M combineert draadloze sensoren met een energie-efficiënte communicatietechnologie en intelligente software. Het resultaat zijn real-time data en inzichten in o.a. verkeersstromen, geluidsmetingen, rivier niveaus en nog veel meer.

Dat het tijdens de zomer veel drukker is in Knokke-Heist dan in de winter lijkt ons logisch. Maar wat als we die cijfers nu eens tastbaar konden maken? Na het ontdekken van verschillende toepassingen op Smart City Expo’s in het buitenland, kwam die mogelijkheid er ook toen we kennismaakten met de mogelijkheden binnen de Cronos Groep.We beslisten hiermee zelf aan de slag te gaan en kwamen tot verrassende resultaten. De drukte werd steeds bevestigd, maar het was mooi om ook een beeld te krijgen wat de drukte tijdstippen waren om aan te komen in de gemeente en wanneer men opnieuw vertrok richting binnenlangd.

In de toekomst willen we mensen o.a. informeren over de real-time verkeerssituatie in Knokke-Heist. Dan denken we aan advies over reistijden en de suggestie om pas later in de wagen te stappen. Hierdoor komen we in een win-win situatie terecht: de bezoekers kunnen tijd uitsparen en de lokale economie wordt er beter van.

Zoals IoT communiceert met alles wat verbonden is, zo verloopt ook de samenwerking tussen de teams

Zowel Aptus als Engie waren al aan de slag bij Knokke-Heist. Toen Engie Sigfox wilde uittesten binnen een grootstad hebben we Aptus, die al bezig was met onze IoT, betrokken bij het project. De eerste tests zijn opgezet tijdens Carnaval in Heist. We onderzochten de eventuele geluidsoverlast tijdens de doortocht van de stoet. Op strategische plaatsen werden geluidssensoren geïnstalleerd en technische medewerkers kregen meldingen van het verloop.

Het gaf een goed beeld van de mogelijkheden, de werking van de systemen en waar er nog inspanningen nodig waren.

Nadien zijn we met de drie partijen rond de tafel gaan zitten en hebben we een shortlist gemaakt met projecten die we op korte termijn konden implementeren. Aptus en Engie hebben kennis van de markt en konden zo steeds naar de geschikte oplossingen zoeken. Ze creëerden voor ons een project op maat met soms ook stukken productontwikkeling.

Binnen het partnership werd er veel feedback gevraagd en gegeven. Het was enorm leuk om te zien hoe ze met uitdagingen om gingen. Bij de plaatsing van de sensoren was er bijvoorbeeld een onverwacht probleem, maar door de flexibiliteit van Aptus was het de volgende dag opgelost en geplaatst. De grootste uitdaging is om de communicatie tussen alle systemen nu zo optimaal mogelijk te laten lopen. Daar zijn we nog volop mee bezig.

De meerwaarde voor de burger

We willen een verdere uitrol doen van projecten waarbij de focus ligt op de meerwaarde voor de burger.

Zo hebben we verschillende sensoren geïnstalleerd bij watermeters. De meterstand werd meerdere keren per dag doorgestuurd via Sigfox. Wanneer er ergens een breuk is of een kraan blijft open staan, krijgt het systeem via de data een alert dat er iets niet klopt. Het systeem kan dan de bewoner op de hoogte brengen en aangeven dat hij of zij best even gaat kijken. Iedereen die aangesloten is op hetzelfde waterleidingsysteem kan zo’n alert krijgen. Vanwege privacy kunnen we voorlopig de kraan nog niet vanop afstand dichtdraaien, maar wie weet behoort dat ooit tot de mogelijkheden.

Het is nu zaak om de cijfers uit de eerste projecten verstaanbaar te maken. De cijfers zullen visueel worden uitgewerkt en vlot interpreteerbaar zijn. Het is een leercurve, maar er zijn alvast veel geïnteresseerden in het college van burgemeester en schepenen van Knokke-Heist.

Toekomstmuziek

Wat belangrijk is voor de toekomst, is de samenwerking tussen de verschillende diensten in een stad, alsook onder de steden zelf. Zo kunnen we de krachten bundelen voor het gebruik van ANPR-camera’s (automatische nummerplaatherkenning) en andere sensoren in de stad. De kennis kan ook gedeeld worden om zo nog sneller inzichten te realiseren.

Bij Knokke-Heist leggen we de focus op innovatie, dingen waar anderen nog niet met bezig zijn. We willen het wiel niet opnieuw uitvinden. Laten we samenwerken en van elkaar leren in plaats van dubbel werk te doen. Uiteraard zal er altijd een verschil zijn tussen een grootstad, een kustgemeente en het platteland, maar de toepassingen zullen in dezelfde lijn liggen.

Wij zijn ervan overtuigd dat internet of things in de volgende zes jaar opgenomen zal worden in elk beleidsplan. We merken nu al aan het aantal voorstellen dat we binnenkrijgen van verschillende gemeenten dat het echt groeit.

Bent u benieuwd naar de resultaten van de eerste tests en de volgende stappen voor Knokke-Heist als Smart City: lees het hier.

Ontdek meer

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…
Business
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Cronos Public Services heeft samen met competence centers Innovation Lab en Untranslate twee grootschalige digitale projecten gerealiseerd voor de Franse Gemeenschapscommissie en Iriscare: de websites handicap.brussels en autisme.brussels. Deze innovatieve…
Business
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
Met het Gemeente zonder gemeentehuis-project ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening te verbeteren. Eén van die projecten is het nieuwe Kotlabelportaal, een samenwerking tussen…
Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.