Verzamelen, beheren en orkestreren
U leest het al: data zit overal, en net daar wringt het schoentje. Want als u snel bepaalde gegevens wilt opvragen, durft het door de versnippering al eens mis te lopen. Dat merkten ze ook bij Flanders Investment & Trade (FIT), het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen. FIT adviseert en ondersteunt Vlaamse bedrijven die exporteren of internationaliseren, brengt aankopers in contact met Vlaamse producenten en helpt bedrijven met hun investeringsproject in Vlaanderen.
Om dit succesvol te realiseren, verzamelt FIT dagelijks enorme hoeveelheden data. Vervolgens worden deze data gebruikt om inzichten uit te halen, zodat FIT weet hoe ze hun doelgroep kunnen aantrekken, stimuleren en ondersteunen. Het is echter al lang niet meer behapbaar voor FIT om deze data zelf door te nemen, laat staan om er verder mee aan de slag te gaan. Er ontstond een groeiende behoefte aan een flexibel systeem om snel en efficiënt data te beheren en te orkestreren. Bovendien moest het ook mogelijk zijn om de data op een toegankelijke manier te delen met externe partners en klanten.
Een gecentraliseerd systeem
De ontwikkeling van de data hub vond plaats in verschillende fasen. Eerst werd er een grondige analyse uitgevoerd van de beschikbare data en de verschillende datastromen. Hiervoor was het essentieel om de bestaande dataflows goed in kaart te brengen in een datamodel. De visie op data en databeheer, het privacybeleid – alles staat of valt met dat model. Tijdens het ontwikkelingsproces dacht FIT steeds vanuit het standpunt van de gebruikers, vanuit de mens dus, niet vanuit de achterliggende IT. Ook de automatisatiemogelijkheden werden grondig bekeken.
Ten slotte bracht FIT alle data samen in een centraal platform, zodat de informatie in de toekomst makkelijk te organiseren en te orkestreren is. Vanuit elke toepassing en elk systeem bouwden ze bruggetjes naar de data hub, zodat alles voortaan met elkaar verbonden is. Op die manier zorgen wijzigingen in de masterdata ervoor dat alle andere systemen automatisch up-to-date zijn. Een naamsverandering van een klant in een CRM wordt in een paar seconden aangepast in andere pakketten. De data hub houdt de wijzigingen ook bij in een historiek, zodat er steeds een overzicht is. De beheerder kan via de hub de verschillende dataflows beheren, gebruikers toestemming geven om bepaalde data te raadplegen en de data controleren.
Aan het einde van het proces beschikte FIT niet alleen over een gecentraliseerd, eenvoudig platform, maar had het agentschap ook een helder overzicht van het nieuwe goud waarover ze beschikken, en de bijhorende dataflows.
Een data hub vraagt tijd
Een lastig aspect, maar tegelijkertijd ook de grootste meerwaarde van deze hub, is het feit dat de grootste meerwaarde zich pas realiseert op lange termijn. Het project is opgeleverd, maar het werk is niet meteen ‘zichtbaar’. De data hub groeit organisch, stap voor stap, en vraagt tijd om te ontwikkelen. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee.
De hub is modulair opgebouwd, met bouwblokken die snel en efficiënt nieuwe datastromen genereren. Op die manier kan FIT op elk moment zelf bepaalde functionaliteiten updaten, optimaliseren of toevoegen. De experten van Narato leverden de hub, maar FIT kan er verder zelfstandig mee aan de slag. De hub kan als het ware met hen meegroeien in de toekomst.
De succesformule
Net daarom is de eerste, analytische fase van het ontwikkelingsproces essentieel: zodat FIT in de toekomst zelf voldoende zicht heeft op de dataflows en de onderliggende processen. Voortaan is het eenvoudig om nieuwe databronnen toe te voegen en verloopt het proces vlot. Zo vermijdt het agentschap dat ze over een jaar opnieuw beroep moeten doen op een externe partner om hun data in kaart te brengen en hun datastromen te updaten.
Cronos Public Services en FIT werken al jarenlang samen. Daardoor kennen ze elkaar, en weten ze wat ze van elkaar kunnen verwachten. Door te investeren in een samenwerking op lange termijn, konden ze proactief samenwerken en met elkaar meedenken. Door de tijd te nemen om elkaar echt te leren kennen en elkaars noden en verwachtingen in kaart te brengen, investeerden ze in een succesvolle samenwerking, maar ook in een partnerschap op lange termijn. Dat is bij het ontwikkelen van een ingewikkeld systeem zoals een data hub een enorme meerwaarde voor alle betrokkenen.
Bent u zelf op zoek naar een totaaloplossing voor uw data? Kies dan voor een data hub op maat van de wensen, noden en mogelijkheden van uw organisatie. Door uw data op één centrale plek te verzamelen en automatische processen en inzichten te genereren, bespaart u niet alleen tijd, maar ook enorm veel moeite. Zo maakt een data hub niet alleen voor u, maar ook voor uw klanten het verschil. Contacteer Cronos Public Services voor een oplossing op maat.