Crossborder
Business

Business intelligence geeft inzicht om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Dankzij de Europese richtlijn die tot doel heeft om de verkeersveiligheid te verbeteren, kan justitie in België buitenlandse verkeersovertreders identificeren. Hierdoor krijgen zij toegang tot de databanken van de buitenlandse DIV’s of inschrijvingen van een voertuig. Met andere woorden: Als er iemand uit een ander Europees land te snel rijdt, kan justitie ervoor zorgen dat de overtreder de boete snel ontvangt.

Alle databanken zijn aan elkaar gekoppeld via een informaticaplatform met de naam MaCH. Dit platform geeft een volledig overzicht van alle verkeersovertredingen en maakt het voor justitie mogelijk om een totaalbeeld te krijgen.

Vincent Floré – Programmamanager Crossborder – FOD Justitie, licht toe: “Als een boete niet betaald is in België van bijvoorbeeld een Nederlandse overtreder, kan die boete overgemaakt worden aan de instanties van Nederland waar zij het verdere proces uitvoeren en het geld kunnen innen. Hiermee is het de bedoeling dat geen enkele Europese overtreder zijn boete kan ontlopen.”

Vroeger had iedereen zijn eigen overzicht: politie, justitie en financiën. Nu is alles gecentraliseerd in MaCH waar ‘business intelligence’ zijn belang vindt. Na de centralisatie van die databank, is het mogelijk om politie, justitie en financiën te helpen bij het (bij)sturen van hun bevoegdheden.

Zo blijft iedereen verantwoordelijk voor zijn kerntaken:

  • Politie voor de vaststelling van de overtreding en de identificatie van de overtreder
  • Justitie vervolgt en spreekt eventueel een financiële strafuitvoering uit
  • Financiën zorgt bij niet-betaling voor de invordering via andere mechanismen zoals via de teruggave van de belastingen

Vincent legt uit: “Op basis van die kerntaken kunnen we via BI bepalen en tonen wie welke data nodig heeft om de kerntaken nog beter uit te voeren. De grote meerwaarde van de BI-tool is dat je objectieve cijfers kan terugvinden. Dit geeft enorm veel inzicht om de kwaliteit op langere termijn te verbeteren. Wij kunnen nu identificeren waar de slechte leerlingen van de klas zitten. Hierbij is het de bedoeling om een lerende organisatie te creëren waar de informatie ook teruggestuurd wordt naar de bevoegde actor. Per actor kunnen zij deze data gaan valideren. De volgende fase kan machine learning zijn waarbij we in de toekomst data kunnen categoriseren en het werk van de magistraten kunnen vergemakkelijken.”

Lie Duverger – Hoofd BI Team – FOD Justitie gaat verder: “MaCH is een schat aan informatie die we eerst klassiek willen ontginnen via datawarehousing en dashboarding. Het is de bedoeling om een datawarehouse per stakeholder te ontwikkelen. Na de data exploratie, hebben we nu een eerste dashboard voor het openbaar ministerie gemaakt in samenwerking met de consultants van Cronos. Je kan de ontwikkeling van een datawarehouse vergelijken met een stad die je bouwt. Je begint met een straat en drie huizen. Je ziet dat het ontwerp goed is, waardoor je de rest van die stad kan bouwen. Uiteraard kan het zijn dat je bij het bijbouwen, merkt dat je de stad moet herzien. ”

Het is niet MaCH die een overzicht geeft over de cijfers. Het is de BI-tool die inzicht geeft als controlemechanisme op de verschillende processen. Via het dashboard zie je bijvoorbeeld het aantal geblokkeerde PV’s per afdeling of per politiezone. Je kan hier filteren op jaar, op locatie, enzovoort. Op termijn kan je hier enorm veel data uithalen om te zien hoe je de verkeersveiligheid kan verbeteren. Zo willen we in de toekomst de data van MaCH gaan kruisen met andere verkeersinformatie zoals waar de meeste mensen te snel rijden, waar de meeste verkeersongelukken gebeuren enzovoort.

Lie vertelt verder over de samenwerking: “Eén van de grote voordelen om met Cronos Public Services te werken, is dat zij verschillende competence centers hebben. Als wij bijvoorbeeld zouden zeggen dat we geen ervaring hebben met ‘Big Data’ kunnen wij bij hen terecht en dan zullen zij ons het nodige advies geven. Dat is de extra support die zij aanbieden. Heel belangrijk is dat wij alles intern uitwerken. Zo werken de consultants fysiek bij ons op kantoor. We besteden niets uit. Die kruisbestuiving werkt enorm goed.”

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.