Crossborder
Business

Business intelligence geeft inzicht om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Dankzij de Europese richtlijn die tot doel heeft om de verkeersveiligheid te verbeteren, kan justitie in België buitenlandse verkeersovertreders identificeren. Hierdoor krijgen zij toegang tot de databanken van de buitenlandse DIV’s of inschrijvingen van een voertuig. Met andere woorden: Als er iemand uit een ander Europees land te snel rijdt, kan justitie ervoor zorgen dat de overtreder de boete snel ontvangt.

Alle databanken zijn aan elkaar gekoppeld via een informaticaplatform met de naam MaCH. Dit platform geeft een volledig overzicht van alle verkeersovertredingen en maakt het voor justitie mogelijk om een totaalbeeld te krijgen.

Vincent Floré – Programmamanager Crossborder – FOD Justitie, licht toe: “Als een boete niet betaald is in België van bijvoorbeeld een Nederlandse overtreder, kan die boete overgemaakt worden aan de instanties van Nederland waar zij het verdere proces uitvoeren en het geld kunnen innen. Hiermee is het de bedoeling dat geen enkele Europese overtreder zijn boete kan ontlopen.”

Vroeger had iedereen zijn eigen overzicht: politie, justitie en financiën. Nu is alles gecentraliseerd in MaCH waar ‘business intelligence’ zijn belang vindt. Na de centralisatie van die databank, is het mogelijk om politie, justitie en financiën te helpen bij het (bij)sturen van hun bevoegdheden.

Zo blijft iedereen verantwoordelijk voor zijn kerntaken:

  • Politie voor de vaststelling van de overtreding en de identificatie van de overtreder
  • Justitie vervolgt en spreekt eventueel een financiële strafuitvoering uit
  • Financiën zorgt bij niet-betaling voor de invordering via andere mechanismen zoals via de teruggave van de belastingen

Vincent legt uit: “Op basis van die kerntaken kunnen we via BI bepalen en tonen wie welke data nodig heeft om de kerntaken nog beter uit te voeren. De grote meerwaarde van de BI-tool is dat je objectieve cijfers kan terugvinden. Dit geeft enorm veel inzicht om de kwaliteit op langere termijn te verbeteren. Wij kunnen nu identificeren waar de slechte leerlingen van de klas zitten. Hierbij is het de bedoeling om een lerende organisatie te creëren waar de informatie ook teruggestuurd wordt naar de bevoegde actor. Per actor kunnen zij deze data gaan valideren. De volgende fase kan machine learning zijn waarbij we in de toekomst data kunnen categoriseren en het werk van de magistraten kunnen vergemakkelijken.”

Lie Duverger – Hoofd BI Team – FOD Justitie gaat verder: “MaCH is een schat aan informatie die we eerst klassiek willen ontginnen via datawarehousing en dashboarding. Het is de bedoeling om een datawarehouse per stakeholder te ontwikkelen. Na de data exploratie, hebben we nu een eerste dashboard voor het openbaar ministerie gemaakt in samenwerking met de consultants van Cronos. Je kan de ontwikkeling van een datawarehouse vergelijken met een stad die je bouwt. Je begint met een straat en drie huizen. Je ziet dat het ontwerp goed is, waardoor je de rest van die stad kan bouwen. Uiteraard kan het zijn dat je bij het bijbouwen, merkt dat je de stad moet herzien. ”

Het is niet MaCH die een overzicht geeft over de cijfers. Het is de BI-tool die inzicht geeft als controlemechanisme op de verschillende processen. Via het dashboard zie je bijvoorbeeld het aantal geblokkeerde PV’s per afdeling of per politiezone. Je kan hier filteren op jaar, op locatie, enzovoort. Op termijn kan je hier enorm veel data uithalen om te zien hoe je de verkeersveiligheid kan verbeteren. Zo willen we in de toekomst de data van MaCH gaan kruisen met andere verkeersinformatie zoals waar de meeste mensen te snel rijden, waar de meeste verkeersongelukken gebeuren enzovoort.

Lie vertelt verder over de samenwerking: “Eén van de grote voordelen om met Cronos Public Services te werken, is dat zij verschillende competence centers hebben. Als wij bijvoorbeeld zouden zeggen dat we geen ervaring hebben met ‘Big Data’ kunnen wij bij hen terecht en dan zullen zij ons het nodige advies geven. Dat is de extra support die zij aanbieden. Heel belangrijk is dat wij alles intern uitwerken. Zo werken de consultants fysiek bij ons op kantoor. We besteden niets uit. Die kruisbestuiving werkt enorm goed.”

Ontdek meer

Business
Een ambitieuze tenantmigratie: hoe RSVZ met succes overstapte naar een eigen Microsoft-tenant

Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen stond voor een grote uitdaging: de overstap van een multi-tenant naar een eigen tenantomgeving. Dankzij een nauwe samenwerking met Cronos Public Services werd deze ambitie werkelijkheid. 

Business
Primeur in Vlaanderen: Technopolis pakt uit met expo over AI

Sinds december kunt u in Mechelen terecht om de tijdelijke expo AI! te ontdekken. Technopolis lanceerde deze unieke themazone in samenwerking met De Cronos Groep, de Nationale Loterij en VLAIO. Bezoekers vanaf 12 jaar krijgen er een toegankelijke introductie tot de fascinerende wereld van artificiële intelligentie. Een primeur in Vlaanderen en daarbuiten, en bovendien een grote stap in het vergroten van de technologische geletterdheid. 

Business
Opgroeien bouwt met PARKOUR een veilige digitale haven voor jongeren

Een veilige digitale haven waar jongeren zelf de regie in handen hebben: dat was wat Opgroeien en Digitaal Vlaanderen voor ogen hadden met PARKOUR. Het innovatieve platform werd ontworpen voor jongeren van 13 tot 25 jaar, hun begeleiders en hun steunfiguren. Intussen bevindt de app zich in een pilootfase. Vanaf het begin zat Cronos Public Services mee aan de knoppen om dit complexe project te realiseren. 

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.