CM-Tania-Lemos-en-Peter-Van-Maele2
Innovatie

Artificiële Intelligentie maakt zijn intrede bij de Christelijke Mutualiteit

De intelligente scanner zorgt ervoor dat merendeel van de ziektebriefjes automatisch verwerkt kunnen worden.

Het is geen geheim dat artificiële intelligentie zich steeds beter aan het ontwikkelen is, en dat bedrijven hier enorm veel potentieel in zien en dit implementeren in hun productieproces. Nu heeft ook de Christelijke Mutualiteit deze geavanceerde technologie geïmporteerd om het proces van de schriftelijke attesten te verbeteren.

De intelligente scanner

Het is een traditioneel iets, het binnenbrengen van attesten via de groene brievenbus. Gemakkelijk voor de klant, iets complexer voor de mutualiteit. Vroeger werden al deze attesten handmatig behandeld, maar dit behoort tot de verleden tijd. Door middel van de intelligente scanner gebeurt dit nu veel gebruiksvriendelijker en efficiënter.

“Het grote voordeel van de intelligente scanner is dat bij de verwerking van de attesten, er meteen suggesties worden voorgesteld door de applicatie. Het is op dat moment voldoende om te vergelijken wat er op het attest en het scherm geschreven staat. Dat maakt dat onze medewerkers veel sneller kunnen werken. Op die manier blijft er meer tijd over voor andere nuttige taken.”, aldus Tania Lemos – Java Developer bij de Christelijke Mutualiteit.

Nieuwe technologie

“Elk jaar gaan we op zoek naar hoe nieuwe technologie onze business kan helpen ondersteunen. Binnen deze context proberen we die technologie niet alleen in te zetten maar ook aan te tonen dat er een business meerwaarde is. Rond die nieuwe technologie organiseren we jaarlijks een ‘techday for business’ waar we de eindgebruikers op uitnodigen. Daar toetsen we concrete cases en/of er een bepaalde technologie bruikbaar is. Hieruit is gebleken dat artificiële intelligentie ons kan helpen bij schriftherkenning. Vanuit dat verhaal is de test ontstaan om binnen ons scanningsproces artificiële intelligentie te integreren om attesten sneller en efficiënter te kunnen verwerken.

Op maandbasis verwerken onze mensen 5 miljoen attesten die vaak handgeschreven zijn. Iedereen weet dat een doktersgeschrift vaak niet leesbaar is. We hebben gezien dat onze huidige scanner te weinig attesten herkent. Dankzij deze add-on van artificiële intelligentie,  uitgewerkt door Vectr.Consulting, zijn we erin geslaagd om dit sterk te gaan verhogen. Dat maakt dat we een hoger percentage van handgeschreven attesten zullen kunnen herkennen. “, vertelt Peter Van Maele – Hoofdarchitect ICT Christelijke Mutualiteit.

Samenwerken

Dat deze technologie zijn intrede doet bij de Christelijke Mutualiteit heeft het mede te danken aan de samenwerking met Cronos Public Services.

“De laatste 15 jaar heeft Cronos ons ondersteund in kleine en grote projecten en veel projecten succesvol opgeleverd. Het is een bedrijf dat niet alleen de juiste mensen aanlevert om taken uit te voeren maar ook op vlak van innovatie ervoor zorgt om ons de juiste ondersteuning aan te bieden.“, aldus Peter.

Java Academy

Met de Java Academy toont de Christelijke Mutualiteit zich van zijn meest vooruitstrevende kant. Ze gaven vorig jaar de kans aan mensen die niet meteen een IT-diploma voorhanden hadden, maar wel over de juiste competenties beschikten om zich te vormen in Java, de ontwikkeltaal. Ondertussen zijn er vanuit de academie 16 medewerkers aangeworven. Dit jaar is er een nieuwe Java Academy opgestart waaruit wij 15 nieuwe medewerkers willen aanwerven.

Facts & Figures CM

Één van de grootste IT afdeling in België 

480 IT’ers

4.500.000 leden

+500 kantoren

€50.000.000 uitbetalingen per dag

Ontdek meer

Business
Athumi garandeert wat ze belooft: veilige gegevensuitwisseling met respect voor privacy

Athumi speelt een sleutelrol in de Vlaamse data-economie. Het overheidsbedrijf heeft de wettelijke opdracht om persoonsgegevens en gevoelige bedrijfsdata slim en veilig te verwerken, met behoud van volledige controle en transparantie voor wie zijn data via haar diensten en partners deelt. Vertrouwen is immers essentieel voor datatoepassingen. Cronos Public Services helpt Athumi daarbij door de veilige opzet van haar Confidential Compute-infrastructuur te attesteren.

Business
Eén platform, vele ambities: de digitale evolutie van de VVSG

De VVSG is de kennisdeler, netwerkbouwer en belangenbehartiger van lokale besturen in Vlaanderen. Die rollen vervult de organisatie steeds vaker digitaal, waardoor de nood aan een solide digitale infrastructuur zich aandiende. Wat begon als het ontwerpen van een nieuwe website, groeide uit tot de ontwikkeling van een geïntegreerd platform dat informatie toegankelijk maakt, samenwerking versterkt en de leden centraal stelt. Samen met Cronos Public Services werkte de VVSG aan het fundament voor haar digitale werking.

Business
Hoe VDAB met HR analytics zijn beleid wil versterken

Voor organisaties is het cruciaal om beleidskeuzes te maken op basis van betrouwbare informatie. Daarom zet VDAB steeds sterker in op HR analytics: een datagedreven benadering van personeelsbeleid die toelaat om niet alleen doeltreffender te werken, maar ook proactief in te spelen op trends en uitdagingen. Samen met Cronos Public Services startte VDAB een traject op om deze werkwijze structureel te verankeren binnen zijn werking.

Business
Nieuwe krachtige server voor AI Lab van Howest

Binnen het hoger onderwijs worden de technologische grenzen voortdurend opgezocht. Howest speelt hierin een pioniersrol, met een sterke focus op praktijkgericht onderzoek, innovatie en samenwerking met het werkveld. Om deze rol nog beter te vervullen, kocht de onderwijsinstelling begin dit jaar een krachtige AI-server aan voor het AI Lab. Cronos Public Services, VLAIO en Interreg droegen hun steentje bij om dit waar te maken. 

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.