Business

De Federale Pensioendienst kiest met Watch SOC service voor alomvattende cybersecurity-aanpak

De Federale Pensioendienst schakelde voor zijn cybersecurity over op een Microsoft-cloudplatform. De nodige expertise was vereist om dat nieuwe systeem volop te benutten. Daarvoor werd een beroep gedaan op Cronos Public Services. Het resultaat van de samenwerking: een Watch service die 24/7 de cyberdreigingen opvolgt. Onze pensioengegevens zijn dus beter beschermd dan ooit.

De Federale Pensioendienst, kortweg ‘de Pensioendienst’, staat in voor de berekening en de uitbetaling van de pensioenen in België. Elke volwassen Belg kan zijn persoonlijke pensioendossier online opvolgen in MyPension.be. Dat betekent dus dat de Pensioendienst een massa persoonlijke gegevens van ons allemaal beheert. Dat houdt veiligheidsrisico’s in, zowel qua privacy als qua bescherming tegen aanvallen in de softwaresystemen, en vormt een dagelijks aandachtspunt voor de IT’ers van de Pensioendienst.

Nood aan extra expertise op het vlak van cybersecurity

Cyberdreigingen (criminele acties die gekenmerkt worden door aanvallen tegen digitale systemen en netwerken) zijn de laatste jaren bij overheidsorganisaties sterk toegenomen. De Pensioendienst werkte jarenlang met een niet-geïntegreerde oplossing voor de beveiliging van zijn endpoints (laptops, desktops, mobiele devices, …), maar die overeenkomst liep vorig jaar af. Er werd beslist om over te stappen op de veiligheidstools van Microsoft, meerbepaald het cloudgebaseerde Microsoft365 E5 en het Defender for Cloud security platform.

De kennis van de operationele teams was echter vooral gebaseerd op de technologie die voorheen gebruikt werd en een security cloudplatform is een redelijk recente technologie. Daarom werd er gezocht naar mogelijkheden om de werking van de veiligheidstools te verbeteren en de expertise over die tools te versterken. De Pensioendienst besloot op zoek te gaan naar een externe partner, die doorgedreven cybersecurity-expertise kon voorleggen op het vlak van Microsoft-technologie, om de eigen IT-teams te coachen.

Die partner vond de Pensioendienst in Cronos Public Services en ons competence center SecWise. SecWise is gespecialiseerd in cybersecurity en Microsoft security ecosystemen, en werd aangesteld om een aantal verbetertrajecten op te starten.

Van verbetertraject naar Watch SOC service

We startten de ondersteuning van de Pensioendienst met een optimalisatietraject waarin de algemene ‘security maturiteit’ werd verhoogd. De organisatie stapte over van een traditionele netwerkbeveiliging naar een hybrid cloud-infrastructuur, waardoor de beveiligingsstrategie moest worden aangepast. Daarbij werd onder meer ingezoomd op de veiligheid van de servers en op de risico’s van phishing attacks (pogingen om via misleidende e-mails gevoelige informatie te ontfutselen).

Omdat de nieuwe sensoren op de endpoints meteen enkele grote cyberaanvallen aan het licht brachten, ontstond ook de vraag naar gespecialiseerde diensten om de cyberbeveiliging extra te ondersteunen. Daarom installeerden onze experten in een volgende fase een Security Operations Center of SOC: de Watch SOC service, bestaande uit een team van engineers en analisten, die constant mogelijke security issues opvolgt. De Pensioendienst kan zelf ook verdachte situaties melden, en op die manier functioneert het SOC eveneens als een servicecentrum met de nodige expertise aan boord.

Maar het SOC blijft in de eerste plaats een ‘bewakingsdienst’ die zelf op zoek gaat naar security alerts in het ecosysteem van de Microsoft-omgeving en daar proactief op reageert. Het SOC analyseert de stroom aan alerts en voert er indien nodig de juiste acties op uit. Om de dreigingen te neutraliseren wordt er nauw samengewerkt met de IT-teams van de Pensioendienst.

24/7 cyberdreigingen opsporen en remediëren

De Watch service van onze experten reikt oplossingen aan voor de security alerts in het ecosysteem van Microsoft. Het doel van deze service bestaat erin om als centraal contactpunt voor de Pensioendienst te fungeren en om de security alerts efficiënt op te volgen. Zo kunnen we de cyberdreigingen identificeren en acties ondernemen om de incidenten te remediëren.

“De Pensioendienst had tot voor kort geen stand-by team buiten de kantooruren. Een belangrijk aandachtspunt, want dat is juist waar hackers misbruik van maken. Aanvallen starten vaak op vrijdagnamiddag wanneer de medewerkers naar huis gaan. Het SOC monitort nu 24/7.

Luc Duyck, ICT Coördinator IT Infra & Security bij de Federale Pensioendienst

Cybersecurity evolueert continu

Door de monitoring vanuit het SOC worden de IT-teams van de Pensioendienst grotendeels ontzorgd. Onze engineers triëren de valse alerts – steeds vaker aan de hand van AI en automatisering – en zullen de Pensioendienst pas contacteren als er echt een probleem is.

“Cybersecurity is een proces dat continu in verandering is. De installatie van het SOC is eigenlijk nog maar een eerste fase. Constant zijn er nieuwe risico’s met nieuwe aanvalstechnieken, maar er zijn ook regelmatig nieuwe ontwikkelingen in de Microsoft-systemen.

Joris Moens, ICT Coördinator Enterprise IT Services bij de Federale Pensioendienst

Ook de Pensioendienst zelf voert zo nu en dan veranderingen door in de eigen software. Cybersecurity is dus nooit een doel op zich, maar moet constant gemonitord worden. Onze experten staan in deze context garant voor een integrale aanpak die bijzonder doeltreffend is. Een dergelijke alomvattende benadering is de enige manier om ook in de toekomst niets aan het toeval over te laten.

Ook nood aan extra ondersteuning voor uw cybersecurity?

Ontdek meer

Business
Departement WEWIS digitaliseert beleid met mensgerichte oplossingen
Regelgeving toegankelijk maken voor iedereen vraagt om duidelijke, digitale en mensgerichte oplossingen. Bij het Departement Werk, Economie, Wetenschap, Innovatie en Sociale Economie (WEWIS) wordt dat elke dag waargemaakt. Dankzij een…
Innovatie
VLAIO geeft ondernemers inzicht met ENTRE-Spiegel
Hoe kunnen (aspirant-)ondernemers groeien in hun rol? VLAIO doet het met een vernieuwde versie van ENTRE-Spiegel: een intuïtieve tool die ondernemerscompetenties in kaart brengt én concrete coaching faciliteert. De doordachte…
Smart
De Vlaamse Waterweg kiest met Microsoft Power Platform voor duurzame HR-digitalisering
Binnen Cronos Public Services zetten we volop in op het begeleiden van publieke organisaties bij hun digitale transformatie. Een mooi voorbeeld hiervan is het lopende project bij De Vlaamse Waterweg,…
Business
Athumi garandeert wat ze belooft: veilige gegevensuitwisseling met respect voor privacy

Athumi speelt een sleutelrol in de Vlaamse data-economie. Het overheidsbedrijf heeft de wettelijke opdracht om persoonsgegevens en gevoelige bedrijfsdata slim en veilig te verwerken, met behoud van volledige controle en transparantie voor wie zijn data via haar diensten en partners deelt. Vertrouwen is immers essentieel voor datatoepassingen. Cronos Public Services helpt Athumi daarbij door de veilige opzet van haar Confidential Compute-infrastructuur te attesteren.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.