Innovatie

Thomas More bouwt toekomst uit met nieuwe website

Met meer dan 21.000 studenten is Thomas More uitgegroeid tot de grootste hogeschool van Vlaanderen. Momenteel schrijft de kennisinstelling aan een nieuw hoofdstuk, met een sterke focus op levenslang leren, internationalisering en onderzoek. Bij dat nieuwe hoofdstuk hoort ook een gecentraliseerde website met daarop alle opleidingen, onderzoekscentra en andere initiatieven. Om de technische, creatieve en strategische aspecten van die overkoepelende website uit te werken, deed Thomas More beroep op Cronos Public Services.

Als student kunt u bij Thomas More terecht voor praktijkgericht onderwijs verspreid over acht campussen. Met 42 bacheloropleidingen en 19 graduaatprogramma’s heeft de hogeschool voor elk wat wils, ook voor internationale en levenslange studenten. Ook wat onderzoek betreft heeft Thomas More veel te bieden: intussen telt de hogeschool maar liefst negen expertisecentra voor onderzoek.

Een hogeschool met impact

Op tien jaar tijd is Thomas More uitgegroeid van een samenwerking tussen twee hogescholen tot een overkoepelende, volwassen kennisinstelling waar studenten, docenten, onderzoekers en professionals elkaar vinden. Ook naar de toekomst toe wil de instelling meer inzetten op deze verschillende doelgroepen en meer bekendheid verwerven voor wat het echt is: een hogeschool met impact die barst van de ambitie.

Langzaam maar zeker ging Thomas More als merk een nieuwe fase in. De focus werd breder: niet alleen jongeren die net de schoolbanken verlaten, maar ook volwassenen die levenslang leren moeten zich er thuis kunnen voelen. De hogeschool ging op zoek naar een nieuwe identiteit die deze spreidstand aankan.

Oud-studenten

Bij een nieuwe identiteit hoort ook een nieuwe website. Thomas More was zowel technisch als inhoudelijk de oude website ontgroeid. Bij Cronos Public Services vond de hogeschool een partner die niet alleen bij het technische luik kon helpen, maar ook strategisch, creatief en inhoudelijk wou meedenken.

Het toeval wil dat ze hiervoor terechtkwamen bij Anvil en Leap Forward, twee competence centers die opgericht zijn door oud-studenten van Thomas More. Voor hen was het een uitgemaakte zaak: deze opdracht wilden ze koste wat het kost tot een goed einde brengen. Als oud-studenten konden ze zich perfect inleven in het verhaal van de hogeschool.

Cronos Public Services heeft het verschil gemaakt door vanaf het begin duidelijk te maken dat ze zich in onze wereld kunnen inleven. Ik voelde dat ze echt met ons wilden meedenken en een aanpak op maat konden garanderen. Dat was een ongelofelijk pluspunt en gaf meteen het nodige vertrouwen.

Aagje D’Helft, Digitaal strateeg bij Thomas More

User-centered design

Intussen is de nieuwe website volop in ontwikkeling. Dat proces ging begin 2022 van start met een uitgebreid strategisch traject, waarbij de partners van De Cronos Groep de user journeys in kaart brachten en de verschillende doelgroepen definieerden. Tijdens interactieve co-creatiesessies werden interne stakeholders steeds bij dit proces betrokken. Ook de designers stemden steeds met Thomas More af om snel te kunnen bijsturen, en maakten uitgebreid tijd voor gebruikersonderzoek.

Door vanaf de start rekening te houden met de eindgebruikers stond het design snel op punt, waardoor het ontwikkelingsproces naadloos overging in het technische gedeelte. Elke opleiding kreeg een eigen pagina, met een aparte pagina voor de opleidingsvariant voor werkende of internationale studenten. Om dit op een overzichtelijke manier te realiseren, werkten de ontwikkelaars een gebruiksvriendelijk filtersysteem uit dat geïnteresseerden meteen naar de juiste opleiding brengt.

Tijdens het ontwikkelingsproces stond de gebruiker steeds centraal, iets wat voor ons enorm belangrijk was. Dat maakte het project tot een succes voor alle partijen.

Aagje D’Helft, Digitaal strateeg bij Thomas More

Flexibiliteit, pragmatiek en transparantie

Het team van Cronos Public Services en Thomas More deelden van in het begin dezelfde visie, waardoor ze steeds op dezelfde lijn zaten. Wekelijks stemden ze af om elkaar up-to-date te houden. Dat gebeurde via een sterke combinatie van korte calls voor snelle updates en lange meetings bij elkaar op kantoor voor uitgebreide toelichtingen en het tonen van prototypes en demo’s. Dankzij de demonstraties kunnen de medewerkers van de hogeschool al wennen aan het nieuwe portaal, wat op termijn voor tijdswinst en efficiëntie zal zorgen.

Het ontwikkelingsproces van de website nadert stilaan de laatste fase. De lancering staat gepland in het voorjaar van 2023, een datum waar iedereen naar uitkijkt. Niet omdat het project dan achter de rug is, wél omdat ze dan eindelijk aan de wereld kunnen tonen wat ze samen gerealiseerd hebben. Flexibiliteit, pragmatiek en transparantie kleurden de samenwerking, iets waar alle betrokken partijen terecht fier op zijn.

Als ik zie wat de designers en ontwikkelaars allemaal realiseren op korte tijd – ik weet niet hoe ze het doen, maar ze maken het waar.

Aagje D’Helft, Digitaal strateeg bij Thomas More

Is uw organisatie klaar voor een nieuw hoofdstuk met een bijhorende website? Cronos Public Services ondersteunt u en uw medewerkers bij de transitie naar de digitale dienstverlening van de toekomst. Neem vrijblijvend contact met ons op om uw wensen en noden te bespreken.

Meer weten over dit project?

Ontdek meer

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…
Business
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Cronos Public Services heeft samen met competence centers Innovation Lab en Untranslate twee grootschalige digitale projecten gerealiseerd voor de Franse Gemeenschapscommissie en Iriscare: de websites handicap.brussels en autisme.brussels. Deze innovatieve…
Business
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
Met het Gemeente zonder gemeentehuis-project ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening te verbeteren. Eén van die projecten is het nieuwe Kotlabelportaal, een samenwerking tussen…
Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.