Sabam-Simim-PlayRight-Oracle-Cloud_2200
Smart

SABAM, SIMIM en Play Right in de Oracle cloud

In België staan diverse beheersvennootschappen in voor het beheer, de inning en de verdeling van de auteursrechten en de naburige rechten. Die vennootschappen hebben elk een eigen focus:

  • SABAM: auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers.
  • SIMIM / IMAGIA : naburige rechten van de producenten van muziek en videoclips
  • PlayRight : naburige rechten van de uitvoerende kunstenaar

Cronos heeft over de jaren heen reeds een hecht partnership ontwikkeld met SABAM en zijn partners en ondersteunt hen op gebied van Oracle APEX, PL/SQL en Forms development.

Eén van de resultaten van deze samenwerking is de hosting en het beheer van de webapplicatie ‘Eéngemaakte Aangifte’. Deze website vertegenwoordigt de samenwerking tussen SABAM, SIMIM en PlayRight en maakt het mogelijk om online het gebruik van muziek aan te geven in een onderneming, openbare dienst of vereniging.

De applicatie is 24/7 beschikbaar en werd initieel uitgerold binnen het datacenter van Cronos, van waaruit de omgeving volledig werd beheerd. In 2016 kwam Database Cloud in beeld, een onderdeel van het Oracle Platform as a Service Cloud.

Concept en oplossing

Omdat Cronos in het datacenter al verantwoordelijk was voor het beheer van ‘Eéngemaakte Aangifte’, zat er al heel wat kennis van de applicatie: van het verwerken van gegevens tot piekmomenten, de momenten waarop moeilijkheden zich voordoen en de bouw van de applicatie.

Cronos ging aan de slag met de opzet en het testen van de applicatie op het PaaS platform, na goedkeuring van SABAM. De bestaande APEX-toepassing kreeg een upgrade naar APEX 5.x om daarna volgens het ‘lif & shift’-principe overgezet te worden naar de Oracle Cloud. Ondanks enkele uitdagingen met de nieuwe SSL-configuratie verliep het project vlot.

Security, beschikbaarheid en stabiliteit zijn gegarandeerd, met duidelijke rapportering naar SABAM. Na overzetting is de applicatie ondertussen bereikbaar via https://www.eengemaakteaangifte.be.

Resultaat

De migratie van het Cronos datacenter naar de Oracle Database Cloud gebeurde in minder dan een week tijd, met een positief resultaat tot gevolg. Het hele proces werd getest en uitgeschreven en verliep dan ook vlekkeloos.

Door de herevaluatie en het gebruik van een nieuwe omgeving zijn de totale kosten van deze applicatie gereduceerd met 20%. Daarnaast heeft SABAM nu toegang tot meer resources, services en functionaliteiten die bovendien met het PaaS-model beter zijn aangepast aan de noden van de toepassing.  De voordelen van dit model zorgen ervoor dat de database haar mogelijkheden steeds optimaal benut. De toename in efficiëntie, het wegvallen van de heterogene infrastructuur en de licentiekosten verklaren de kostendaling

De migratie van omgeving vereiste daarbij geen extra kennis of vaardigheden van de gebruikers. De technologie blijft dezelfde, enkel de URL is veranderd. Met andere woorden: er waren voor de klanten alleen maar voordelen.

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.