Innovatie, Smart

Port of Antwerp inspecteert bruggen in 3D

Port of Antwerp zet al jaren in op slimme digitale oplossingen om de werking van de haven te verzekeren en te verbeteren. Ook voor het onderhoud van de haveninfrastructuur biedt technologie heel wat mogelijkheden. Samen met Cronos Public Services werd het voorbije jaar gewerkt aan 3D-modellen voor de inspectie van bruggen.

Driejaarlijks wordt er van de 27 bruggen in Port of Antwerp een statusrapport opgemaakt. Dat is voor de inspecteurs een arbeidsintensieve taak die veel papierwerk met zich meebrengt. Van elke inspectie wordt een verslag gemaakt met de vaststellingen. “Dat is geen gemakkelijke klus als je in een hoogtewerker en in moeilijke weersomstandigheden documenten met pen en papier moet invullen”, zegt Hans Pauwels, Asset Manager bij Port of Antwerp. “Alle gegevens worden dan verwerkt in een Power Point. Een omslachtige en tijdrovende taak. We zijn daarom op zoek gegaan naar een digitale oplossing om ons werk te vergemakkelijken.”

Virtueel kantelen op iPad

De speurtocht leidde naar een applicatie met augmented reality op iPad, één van de specialisaties van Cronos–partnerbedrijf icapps, waarmee Port of Antwerp al een lange relatie heeft. Van de bruggen werd een 3D-model gemaakt. Daarna ontwikkelde en bouwde icapps een inspectie app volgens specificaties van de inspecteurs. Daarmee kunnen ze ter plekke vaststellingen maken met de gegevens op de iPad. Ze kunnen het 3D-model van een brug virtueel kantelen, uitvergroten en vanuit elke hoek bekijken. Elk stuk kunnen ze koppelen aan het onderhouds- en assetsysteem van Port of Antwerp. De foto’s die ze met de iPad nemen, worden samen met hun notities onmiddellijk in de app opgeslagen. Op die manier wordt heel veel data verzameld en doorgestuurd naar een centrale plek. Op een jaar tijd werden zo 24 modellen opgemaakt. Begin volgend jaar worden de laatste 3 bruggen virtueel in kaart gebracht. icapps staat ook actief in voor het onderhoud en updates van de app.

Efficiënt en sneller werken

“De nieuwe toepassing is een mooi voorbeeld van digitalisering”, zegt Hans Pauwels. “De inspecteurs stonden bij manier van spreken te springen om hiermee aan de slag te gaan. De app neemt veel administratieve rompslomp weg. Niemand vult graag formulieren in veelvoud in. Vroeger kwamen de inspecteurs soms in tijdsnood door de ingewikkelde manier van werken. Nu is hun verslag na afloop van de inspectie meteen klaar. Op die manier kunnen ze zich focussen op andere taken en het laat hen toe om bruggen ook vaker te gaan inspecteren. Digitalisering hoeft zeker niet te betekenen dat jobs verloren gaan. Het verzamelen en inputten van data is nog steeds manueel werk, net als het inspectiewerk.”

De app biedt ook de mogelijkheid om gegevens over de brug veel sneller en efficiënter te raadplegen, zoals de historiek, onderhoudstaken, pijnpunten, … Alle verzamelde data zijn ook belangrijk voor de digital twin van Port of Antwerp, een digitale 3D-kaart van de haven met realtime-informatie. In de toekomst zullen kranen, kaaimuren en dokken op dezelfde manier worden geïnspecteerd. “En voor andere havens of overheidsbedrijven met veel infrastructuur is dit zeker een interessante toepassing”, verduidelijkt Hans Pauwels.

Samen op pad

De ontwikkeling van de 3D-modellen vereiste een heel praktische aanpak. De ontwikkelaars van icapps gingen mee op pad met de inspecteurs om zich helemaal te kunnen inleven in hun job en testcases uit te voeren. Hans Pauwels: “We hebben zodoende opnieuw veel van elkaar geleerd. Door dit project hebben ze bij icapps nieuwe aspecten van de haven ontdekt en wij hebben nu een nieuw, gebruiksvriendelijk werkinstrument. De goede samenwerking met Port of Antwerp en Cronos Public Services is hierdoor verstevigd.”

Digitalisering hoeft niet te betekenen dat jobs verloren gaan. Onze inspecteurs kunnen zich door de app focussen op andere taken

Hans Pauwels, Asset Manager Port of Antwerp

Verkrijgt u graag meer informatie over deze case?

Ontdek meer

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…
Business
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Cronos Public Services heeft samen met competence centers Innovation Lab en Untranslate twee grootschalige digitale projecten gerealiseerd voor de Franse Gemeenschapscommissie en Iriscare: de websites handicap.brussels en autisme.brussels. Deze innovatieve…
Business
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
Met het Gemeente zonder gemeentehuis-project ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening te verbeteren. Eén van die projecten is het nieuwe Kotlabelportaal, een samenwerking tussen…
Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.