Innovatie

Innovatielab NMBS komt op stoom dankzij Cronos Public Services

De NMBS heeft de ambitie om een innoverende speler op de markt te worden door nieuwe technologieën maximaal te benutten om haar service te verbeteren. Om die snel te kunnen testen werd het Innovatielab opgericht. Het team bestaat uit projectmanagers die klantgerichte ideeën of oplossingen uitwerken. Deze nieuwe strategie zette de deur open naar samenwerkingen met technologiebedrijven, en Cronos Public Services bleek na een marktbevraging de enige uitverkoren partner.

Het Innovatielab speelt sinds 2019 een centrale rol in het innovatieprogramma van de NMBS, dat steunt op twee pijlers: sneller inspelen op de veranderende behoeften van reizigers en het introduceren van een innovatiecultuur binnen de organisatie. Stefan Costeur, hoofd van het Innovatielab verduidelijkt: “De NMBS is een heel complexe organisatie met veel stakeholders, IT-systemen en protocollen. Onze business gaat vandaag veel verder dan treinverkeer organiseren. Stations zijn mobiliteithubs geworden en de contacten met onze klanten verlopen steeds vaker digitaal. Het Innovatielab is opgericht om de mogelijkheden van technologie maximaal te benutten in functie van de reiziger. We werken er op korte tijd ‘proof of concepts’ (POCs) of prototypes uit die dan tot effectieve oplossingen kunnen leiden.”

Rijkdom aan expertise

Het IT-departement van de NMBS kan daarbij ondersteuning gebruiken. Daarom werd gezocht naar een externe partner met een hands-on-aanpak en een divers aanbod aan knowhow. Uit de marktbevraging werd Cronos als enige partner geselecteerd. Vooral de overkoepelende structuur en de rijkdom aan verschillende expertises is voor Stefan Costeur een groot voordeel. “Dankzij dit raamcontract kunnen we voor elk project zoeken naar het juiste profiel: van een junior developer, over een high–level strateeg of data scientist tot een coach. De hoeveelheid aan ondernemingen binnen Cronos opent veel mogelijkheden. Als blijkt dat we een andere oplossing nodig hebben, dan kunnen we die nu gemakkelijk op één plek vinden, zonder eerst langdurige procedures te doorlopen. Daardoor winnen we tijd.”

Hackathon met 100 studenten

Stefan Costeur – hoofd Innovatielab

Het partnership nam een vliegende start. Op enkele maanden tijd werden door verschillende Cronos Competence Centers tal van projecten gerealiseerd: een inspiratiesessie rond AI, een POC met sensoren in stoelen om het aantal reizigers te tellen, een workshop rond blockchaintechnologie en de toepasbaarheid ervan bij de NMBS, … En het gaat niet altijd om hightechoplossingen. Zo werd de wayfinding voor mensen met een beperkte mobiliteit in enkele stations verbeterd met simpele stickers. Stefan Costeur: “We sporen op twee snelheden. Enerzijds werken we rond ideeën die op korte tijd gerealiseerd kunnen worden, anderzijds kijken we ook naar de toekomst met zogenaamde ‘moonshots’, waarbij we een baanbrekende oplossing bekijken zonder kortetermijnwinst. In dat kader organiseerden we in november een hackathon met 100 studenten waarbij we Mars koloniseerden en er het treinverkeer van de toekomst bedachten. Dat was heel interessant en inspirerend. Cronos heeft ons geholpen om het concept daarvoor op te zetten. We zijn heel tevreden tot nu toe en dat belooft voor de toekomst, want in 2022 zullen we pas echt op kruissnelheid komen.”

Elkaar uitdagen

Voor heel wat mobiliteitsvraagstukken zijn er niet meteen pasklare antwoorden of oplossingen. Dat is op zich geen bezwaar voor Stefan Costeur. Het Innovatielab biedt net de ruimte om te testen en te ontdekken. “We hebben geen partner nodig die eenvoudigweg uitvoert wat we vragen. Het is de bedoeling om ons uit te dagen om anders te gaan denken, en dat werkt in beide richtingen. Als een Cronos-bedrijf een volledig kant-en-klaar product heeft dan is dat mooi meegenomen. Maar soms moeten we van nul beginnen of kunnen we gedeeltelijk gebruikmaken van bestaande oplossingen voor een test of een POC. Dat vraagt veel overleg en een transparante communicatie. We hebben intussen een goede relatie opgebouwd met de Cronos–accountmanager, waardoor we snel nieuwe projecten kunnen opstarten. Dat was voordien minder evident. We zijn ook een interessante partner voor startups die rond mobiliteit werken. Ik denk dat we dankzij deze samenwerking van de NMBS echt een innoverend bedrijf kunnen maken”, besluit Stefan Costeur.

Mede dankzij deze samenwerking kunnen we van de NMBS echt een innoverend bedrijf maken

Stefan Costeur, hoofd Innovatielab

Verkrijgt u graag meer informatie over deze case?

Ontdek meer

Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Business
Het Verenigingsloket: één digitaal platform voor alle Vlaamse verenigingen

Het verenigingsleven krijgt een flinke boost met de lancering van het Verenigingsloket. Dit digitale platform bundelt informatie en dienstverlening van de Vlaamse overheid en lokale besturen en maakt het voor verenigingen eenvoudiger om alles te vinden wat ze nodig hebben. Samen met het Departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en met de steun van Digitaal Vlaanderen werkte Cronos Public Services mee om het Verenigingsloket te realiseren.

Business
Stad Antwerpen digitaal: Mijn Antwerpen-app brengt stadsdiensten 24/7 binnen handbereik

Stad Antwerpen zet een grote stap in haar digitale transformatie met de lancering van de Mijn Antwerpen-app. Deze innovatieve mobiele applicatie is ontwikkeld om stadsdiensten en -activiteiten digitaal toegankelijk te maken voor iedereen. De app kwam tot stand door een strategische samenwerking tussen Stad Antwerpen, IT-partner Digipolis, Cronos Public Services en competence center icapps. 

Innovatie
Haven van Antwerpen-Brugge kiest met low-code voor vernieuwing en efficiëntie
Port of Antwerp-Bruges is steeds op zoek naar manieren om hun werking te optimaliseren. Met de hulp van Cronos Public Services zet het havenbedrijf volop in op low-code, een methode…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.