Creatief

Hivelife, een educatief bijenspel

Hivelife. een educatief bijenspel gelanceerd in het bezoekerscentrum De Nachtegaal in De Panne.

Het departement leefmilieu, natuur & energie van de Vlaamse Gemeenschap plaatste een hele reeks activiteiten op de agenda over het redden van onze bijen. Een game mocht uiteraard niet ontbreken. Samen met Bazookas, werd een educatief bijenspel gelanceerd in het bezoekerscentrum De Nachtegaal in De Panne.

8 op 10 voor bijvriendelijkheid

Het kritische publiek van leerlingen uit het vijfde leerjaar van de vrije basisschool Sint-Niklaas in Diksmuide en de gidsen van het bezoekerscentrum konden de afgewerkte game als eerste uittesten.

Vooraf en achteraf werd een kleine proef gedaan om na te gaan of de game z’n doel niet heeft gemist: bijleren over bijen. Het resultaat was een stijging van het gemiddelde van 3 naar 8 op 10. Flinke leerlingen die op een speelse manier bijleerden over onze bijenpopulatie.

Een educatieve game die discussie uitlokt

Hivelife, de game die Bazookas ontwikkelde, is gebaseerd op een bordspel dat het centrum ter beschikking stelde voor de kinderen.

“Na een aantal bezoeken echter kenden de kinderen de vragen en antwoorden uit het hoofd en bracht het hen amper iets bij.” – Bruno Remaut, educator De Nachtegaal.

Op vraag van het bezoekerscentrum en steeds in wisselwerking met hen, begon Bazookas aan het concept van een game die ook echt bijbrengt. Zonder het speelse aspect uit het oog te verliezen.

In HiveLife leren de kinderen niet meer over het aantal pootjes of de kleur van de bijen, maar kiezen ze hun personage uit 5 bijensoorten. De content in de game werd aangereikt door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie,

Voor elk van deze minigames werd een bijpassende voice-over voorzien, hetgeen de spelers aanzet om de informatie ook degelijk te lezen en de juiste beslissing te maken. Aan de reactie van de kinderen te zien, blijkt dit een succes.

Meer dan een 3D-game

De HiveLife game kan men momenteel al gratis downloaden in de Google Play Store en in de App Store voor iOs.

Zowel de UI als de grafische vormgeving werd door Bazookas gedaan.
Linde, een van de bijtjes werd zodanig goed ontvangen, dat ze ook te zien zal zijn op het Stripfestival in Knokke-Heist.

Ontdek meer

Business
Een ambitieuze tenantmigratie: hoe RSVZ met succes overstapte naar een eigen Microsoft-tenant

Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen stond voor een grote uitdaging: de overstap van een multi-tenant naar een eigen tenantomgeving. Dankzij een nauwe samenwerking met Cronos Public Services werd deze ambitie werkelijkheid. 

Business
Primeur in Vlaanderen: Technopolis pakt uit met expo over AI

Sinds december kunt u in Mechelen terecht om de tijdelijke expo AI! te ontdekken. Technopolis lanceerde deze unieke themazone in samenwerking met De Cronos Groep, de Nationale Loterij en VLAIO. Bezoekers vanaf 12 jaar krijgen er een toegankelijke introductie tot de fascinerende wereld van artificiële intelligentie. Een primeur in Vlaanderen en daarbuiten, en bovendien een grote stap in het vergroten van de technologische geletterdheid. 

Business
Opgroeien bouwt met PARKOUR een veilige digitale haven voor jongeren

Een veilige digitale haven waar jongeren zelf de regie in handen hebben: dat was wat Opgroeien en Digitaal Vlaanderen voor ogen hadden met PARKOUR. Het innovatieve platform werd ontworpen voor jongeren van 13 tot 25 jaar, hun begeleiders en hun steunfiguren. Intussen bevindt de app zich in een pilootfase. Vanaf het begin zat Cronos Public Services mee aan de knoppen om dit complexe project te realiseren. 

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.