In een tijd van groeiende digitalisering worden cybersecurity en informatiebeveiliging steeds belangrijker. Ook Odisee weet dat en wil de gegevens van studenten en werknemers dag en nacht beschermen.
Stad Sint-Niklaas vond dat het hoog tijd was om hun bestaande webplatform te moderniseren. Met zeven nieuwe websites, ontwikkeld in Drupal 8 en uitvoerig getest door hun doelpubliek, begint de stad nu aan een nieuw digitaal tijdperk waarin service design en user experience centraal staan.
Jeroen Aps leidt het project langs de kant van stad Sint-Niklaas, geflankeerd door Tine De Schryver. Het energieke duo vertelt over hun interne aanpak en de samenwerking met de Cronos Groep. Calibrate stond in voor het technische luik en Leap Forward voor de user experience en het visual design.
De klantbeleving staat centraal
“Eind 2015 zagen we dat ons webplatform aan een update toe was. Niet enkel het technische luik, maar ook de invalshoek werd onder handen genomen. Zo maken we de kanteling naar de klant en voorzien we de informatie die onze klanten nodig hebben. Aangezien het over meerdere websites en een opdrachtencentrale ging, werd het een project met meerdere uitdagingen. Om die reden hebben we driemaandelijkse stuurgroepvergaderingen waar we samen het project op een open en constructieve manier bespreken. Ook Annie Pinxten, Cronos Public Services Operations Manager, helpt ons daarbij. Zij heeft een helicopterview die alles in goede banen leidt”, vertelt Jeroen
In februari 2017 werd het bestek toegewezen aan de Cronos Groep en konden ze starten met de ontwikkeling van drie doelgroepwebsites (toeristen, inwoners en ondernemers) en vier cultuurwebsites (bibliotheek, musea en muziek- en kunstacademie). De focus ligt nu op de klanten, de reis die ze maken op de website en de informatie die ze nodig hebben.
Drupal 8 vormt het technisch draagvlak voor de websites. Het merendeel van de websites van stad Sint-Niklaas draait momenteel op Drupal 6, maar het team gaat voor een future-proof systeem waarbij ze moeilijkheden counteren met creatieve oplossingen. Ze wilden geen websites ontwikkelen in Drupal 7 als er al een Drupal 8 was. Daarnaast heeft deze nieuwe versie een set tools en koppelingen die heel veilig zijn en de toegankelijkheid vergroten. Ideaal voor het project.
“Cronos heeft een hecht team en een duidelijke methodologie, we wisten altijd wat er wanneer ging gebeuren of wat ze van ons verwachtten. Ook de straight forward approach van Cronos sluit heel goed aan bij Jeroen en mij”, zegt Tine.
Relevante en menselijke informatie als speerpunt
Voor elke website wordt een boomstructuur opgesteld met hoofdcategorieën en thema’s, telkens bekeken vanuit het perspectief van de klant. Dit vormt de basis voor de content.
Leap Forward heeft verschillende workshops gegeven om tot die boomstructuur te komen en de workshops worden nu per website intern bij Sint-Niklaas doorgezet. De workshops worden goed onthaald en zijn verrijkend voor iedereen. Daarbuiten informeren Jeroen en Tine ook hun collega’s via interne campagnes over de verschillende stappen die elke website doorloopt. Sint-Niklaas betrekt zo iedereen en creëert een samenwerkingsklimaat.