De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.
Je kan er niet meer naast kijken, Artificiele Intelligentie zal een impact hebben op onze jobs in de volgende jaren. Cronos Public Services zet hier alvast ten volle op in want dit kan helpen tot een nog betere dienstverlening binnen onze overheidsdiensten..
De meest tot de verbeelding sprekende vorm van Artificiele Intelligentie is uiteraard een chatbot en hiervan zijn al verschillende voorbeelden voorradig, goede en ook minder goede voorbeelden.
Wij geloven er wel in dat de weg naar een nog betere dienstverlening niet noodzakelijk gebeurd door meteen medewerkers te vervangen door robotten,. Wij werken dan ook eerder aan voorstellen die leiden tot het incorporeren van Artificiele Intelligentie binnen de werking van een overheidsinstelling met als hoofddoel om tot een meer efficiënte dienstverlening te komen.
Er zijn uiteraard talloze use cases te vinden waar artificiele intelligentie kan gebruikt worden om bepaalde taken te vervullen zoals fraude detectie, predictive analyses tot en met het aansturen van een zelfsturende auto. Maar alles begint met het automatiseren van taken die mensen kunnnen ontlasten van bepaalde routines binnen hun takenpakket. Wat daar zeker kan bij helpen zijn de zogenaamde RPA’s (robotic process automation). Robotic process automation oplossingen zijn oplossingen die hun oorsprong vonden in de wereld van de testing tools waar het repititief process van het testen van software werd geautomatiseerd door het gebruik van tools zoals jmeter en andere.
Het idee is simpel. RPA’s bekijken welke repititeve taken mensen uitvoeren, registreren die en leren hoe ze diezelfde taken kunnen overnemen. Dit gebeurt voornamelijk langs de “voorkant” de kant waar verschillende user interfaces door de gebruiker worden opgeroepen. Zodat een complexe integratie langs back-end zijde achterblijft.
Uiteraard is dit een zeer simpele voorstelling van de zaken en zitten RPA tools iets complexer in elkaar en bezitten meestal volgende basiselementen
Workflow Of Orchestratie
vormt een essentieel onderdeel van RPA en meestal bezitten tools de mogelijkheid om een workflow te tekenen waarin de verschillende taken worden gedefinieerd en georchestreerd
Technologie Integratie.
Bij RPA is het belangrijk dat verschillende technologieen ondersteund worden van waaruit acties “gelezen” worden. Gaat het nu om een terminal emulatie of een .net applicatie de verschillende vormen van applicaties moeten ondersteund worden om tot een goede RPA te komen
Analytics Dashboard
Nadat de processen uitgevoerd zijn genereren deze uiteraard ook de nodige data en een goede Analytics Dashboard vormt dan ook een wezenlijk onderdeel van een RPA.
Artifical Intelligence
En last but not least, is dit allemaal ook niet mogelijk zonder het gebruik van AI om anomalieen te detecteren, verbeteringen voor te stellen of uitzonderingen door te sturen naar mensen om een beslissing te nemen.
We zien hier dan ook tal van mogelijkheden die een nog betere dienstverlening mogelijk maken en de weg misschien ook vrijmaken om chatbots in te schakelen in een efficiente proactieve communicatie met de burger.