CM-Tania-Lemos-en-Peter-Van-Maele2
Innovatie

Artificiële Intelligentie maakt zijn intrede bij de Christelijke Mutualiteit

De intelligente scanner zorgt ervoor dat merendeel van de ziektebriefjes automatisch verwerkt kunnen worden.

Het is geen geheim dat artificiële intelligentie zich steeds beter aan het ontwikkelen is, en dat bedrijven hier enorm veel potentieel in zien en dit implementeren in hun productieproces. Nu heeft ook de Christelijke Mutualiteit deze geavanceerde technologie geïmporteerd om het proces van de schriftelijke attesten te verbeteren.

De intelligente scanner

Het is een traditioneel iets, het binnenbrengen van attesten via de groene brievenbus. Gemakkelijk voor de klant, iets complexer voor de mutualiteit. Vroeger werden al deze attesten handmatig behandeld, maar dit behoort tot de verleden tijd. Door middel van de intelligente scanner gebeurt dit nu veel gebruiksvriendelijker en efficiënter.

“Het grote voordeel van de intelligente scanner is dat bij de verwerking van de attesten, er meteen suggesties worden voorgesteld door de applicatie. Het is op dat moment voldoende om te vergelijken wat er op het attest en het scherm geschreven staat. Dat maakt dat onze medewerkers veel sneller kunnen werken. Op die manier blijft er meer tijd over voor andere nuttige taken.”, aldus Tania Lemos – Java Developer bij de Christelijke Mutualiteit.

Nieuwe technologie

“Elk jaar gaan we op zoek naar hoe nieuwe technologie onze business kan helpen ondersteunen. Binnen deze context proberen we die technologie niet alleen in te zetten maar ook aan te tonen dat er een business meerwaarde is. Rond die nieuwe technologie organiseren we jaarlijks een ‘techday for business’ waar we de eindgebruikers op uitnodigen. Daar toetsen we concrete cases en/of er een bepaalde technologie bruikbaar is. Hieruit is gebleken dat artificiële intelligentie ons kan helpen bij schriftherkenning. Vanuit dat verhaal is de test ontstaan om binnen ons scanningsproces artificiële intelligentie te integreren om attesten sneller en efficiënter te kunnen verwerken.

Op maandbasis verwerken onze mensen 5 miljoen attesten die vaak handgeschreven zijn. Iedereen weet dat een doktersgeschrift vaak niet leesbaar is. We hebben gezien dat onze huidige scanner te weinig attesten herkent. Dankzij deze add-on van artificiële intelligentie,  uitgewerkt door Vectr.Consulting, zijn we erin geslaagd om dit sterk te gaan verhogen. Dat maakt dat we een hoger percentage van handgeschreven attesten zullen kunnen herkennen. “, vertelt Peter Van Maele – Hoofdarchitect ICT Christelijke Mutualiteit.

Samenwerken

Dat deze technologie zijn intrede doet bij de Christelijke Mutualiteit heeft het mede te danken aan de samenwerking met Cronos Public Services.

“De laatste 15 jaar heeft Cronos ons ondersteund in kleine en grote projecten en veel projecten succesvol opgeleverd. Het is een bedrijf dat niet alleen de juiste mensen aanlevert om taken uit te voeren maar ook op vlak van innovatie ervoor zorgt om ons de juiste ondersteuning aan te bieden.“, aldus Peter.

Java Academy

Met de Java Academy toont de Christelijke Mutualiteit zich van zijn meest vooruitstrevende kant. Ze gaven vorig jaar de kans aan mensen die niet meteen een IT-diploma voorhanden hadden, maar wel over de juiste competenties beschikten om zich te vormen in Java, de ontwikkeltaal. Ondertussen zijn er vanuit de academie 16 medewerkers aangeworven. Dit jaar is er een nieuwe Java Academy opgestart waaruit wij 15 nieuwe medewerkers willen aanwerven.

Facts & Figures CM

Één van de grootste IT afdeling in België 

480 IT’ers

4.500.000 leden

+500 kantoren

€50.000.000 uitbetalingen per dag

Ontdek meer

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…
Business
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Cronos Public Services heeft samen met competence centers Innovation Lab en Untranslate twee grootschalige digitale projecten gerealiseerd voor de Franse Gemeenschapscommissie en Iriscare: de websites handicap.brussels en autisme.brussels. Deze innovatieve…
Business
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
Met het Gemeente zonder gemeentehuis-project ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening te verbeteren. Eén van die projecten is het nieuwe Kotlabelportaal, een samenwerking tussen…
Business
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen

De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.