CM-Tania-Lemos-en-Peter-Van-Maele2
Innovatie

Artificiële Intelligentie maakt zijn intrede bij de Christelijke Mutualiteit

De intelligente scanner zorgt ervoor dat merendeel van de ziektebriefjes automatisch verwerkt kunnen worden.

Het is geen geheim dat artificiële intelligentie zich steeds beter aan het ontwikkelen is, en dat bedrijven hier enorm veel potentieel in zien en dit implementeren in hun productieproces. Nu heeft ook de Christelijke Mutualiteit deze geavanceerde technologie geïmporteerd om het proces van de schriftelijke attesten te verbeteren.

De intelligente scanner

Het is een traditioneel iets, het binnenbrengen van attesten via de groene brievenbus. Gemakkelijk voor de klant, iets complexer voor de mutualiteit. Vroeger werden al deze attesten handmatig behandeld, maar dit behoort tot de verleden tijd. Door middel van de intelligente scanner gebeurt dit nu veel gebruiksvriendelijker en efficiënter.

“Het grote voordeel van de intelligente scanner is dat bij de verwerking van de attesten, er meteen suggesties worden voorgesteld door de applicatie. Het is op dat moment voldoende om te vergelijken wat er op het attest en het scherm geschreven staat. Dat maakt dat onze medewerkers veel sneller kunnen werken. Op die manier blijft er meer tijd over voor andere nuttige taken.”, aldus Tania Lemos – Java Developer bij de Christelijke Mutualiteit.

Nieuwe technologie

“Elk jaar gaan we op zoek naar hoe nieuwe technologie onze business kan helpen ondersteunen. Binnen deze context proberen we die technologie niet alleen in te zetten maar ook aan te tonen dat er een business meerwaarde is. Rond die nieuwe technologie organiseren we jaarlijks een ‘techday for business’ waar we de eindgebruikers op uitnodigen. Daar toetsen we concrete cases en/of er een bepaalde technologie bruikbaar is. Hieruit is gebleken dat artificiële intelligentie ons kan helpen bij schriftherkenning. Vanuit dat verhaal is de test ontstaan om binnen ons scanningsproces artificiële intelligentie te integreren om attesten sneller en efficiënter te kunnen verwerken.

Op maandbasis verwerken onze mensen 5 miljoen attesten die vaak handgeschreven zijn. Iedereen weet dat een doktersgeschrift vaak niet leesbaar is. We hebben gezien dat onze huidige scanner te weinig attesten herkent. Dankzij deze add-on van artificiële intelligentie,  uitgewerkt door Vectr.Consulting, zijn we erin geslaagd om dit sterk te gaan verhogen. Dat maakt dat we een hoger percentage van handgeschreven attesten zullen kunnen herkennen. “, vertelt Peter Van Maele – Hoofdarchitect ICT Christelijke Mutualiteit.

Samenwerken

Dat deze technologie zijn intrede doet bij de Christelijke Mutualiteit heeft het mede te danken aan de samenwerking met Cronos Public Services.

“De laatste 15 jaar heeft Cronos ons ondersteund in kleine en grote projecten en veel projecten succesvol opgeleverd. Het is een bedrijf dat niet alleen de juiste mensen aanlevert om taken uit te voeren maar ook op vlak van innovatie ervoor zorgt om ons de juiste ondersteuning aan te bieden.“, aldus Peter.

Java Academy

Met de Java Academy toont de Christelijke Mutualiteit zich van zijn meest vooruitstrevende kant. Ze gaven vorig jaar de kans aan mensen die niet meteen een IT-diploma voorhanden hadden, maar wel over de juiste competenties beschikten om zich te vormen in Java, de ontwikkeltaal. Ondertussen zijn er vanuit de academie 16 medewerkers aangeworven. Dit jaar is er een nieuwe Java Academy opgestart waaruit wij 15 nieuwe medewerkers willen aanwerven.

Facts & Figures CM

Één van de grootste IT afdeling in België 

480 IT’ers

4.500.000 leden

+500 kantoren

€50.000.000 uitbetalingen per dag

Ontdek meer

Innovatie
FIT investeert in modern data-ecosysteem

Data wordt niet voor niets omschreven als ‘het nieuwe goud’. Het is enorm waardevol, en dat weten ze ook bij Flanders Investment & Trade (FIT). Om export te stimuleren en buitenlandse bedrijven te overtuigen om te investeren in België …

Business
Wat zegt uw brein over uw potentieel? De Pensioendienst zocht het uit

Leidinggevenden binnen de Federale Pensioendienst dragen een grote verantwoordelijkheid. Voor hun team, maar ook voor alle burgers die beroep doen op hun diensten. De Pensioendienst ging op zoek naar een manier om de nieuwe lichting …

Innovatie
Stad Antwerpen en Digipolis bouwen aan de digitale dienstverlening van de toekomst

Elke dag doen Antwerpse verenigingen beroep op de diensten en de infrastructuur van stad Antwerpen, bijvoorbeeld om subsidies aan te vragen of lokalen te reserveren. Om deze processen in goede banen te leiden en de communicatie met de burger …

Innovatie
Innovatielab NMBS komt op stoom dankzij Cronos Public Services

De NMBS heeft de ambitie om een innoverende speler op de markt te worden door nieuwe technologieën maximaal te benutten om haar service te verbeteren. Om die snel te kunnen testen werd het Innovatielab opgericht.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.