CM-Tania-Lemos-en-Peter-Van-Maele2
Innovatie

Artificiële Intelligentie maakt zijn intrede bij de Christelijke Mutualiteit

De intelligente scanner zorgt ervoor dat merendeel van de ziektebriefjes automatisch verwerkt kunnen worden.

Het is geen geheim dat artificiële intelligentie zich steeds beter aan het ontwikkelen is, en dat bedrijven hier enorm veel potentieel in zien en dit implementeren in hun productieproces. Nu heeft ook de Christelijke Mutualiteit deze geavanceerde technologie geïmporteerd om het proces van de schriftelijke attesten te verbeteren.

De intelligente scanner

Het is een traditioneel iets, het binnenbrengen van attesten via de groene brievenbus. Gemakkelijk voor de klant, iets complexer voor de mutualiteit. Vroeger werden al deze attesten handmatig behandeld, maar dit behoort tot de verleden tijd. Door middel van de intelligente scanner gebeurt dit nu veel gebruiksvriendelijker en efficiënter.

“Het grote voordeel van de intelligente scanner is dat bij de verwerking van de attesten, er meteen suggesties worden voorgesteld door de applicatie. Het is op dat moment voldoende om te vergelijken wat er op het attest en het scherm geschreven staat. Dat maakt dat onze medewerkers veel sneller kunnen werken. Op die manier blijft er meer tijd over voor andere nuttige taken.”, aldus Tania Lemos – Java Developer bij de Christelijke Mutualiteit.

Nieuwe technologie

“Elk jaar gaan we op zoek naar hoe nieuwe technologie onze business kan helpen ondersteunen. Binnen deze context proberen we die technologie niet alleen in te zetten maar ook aan te tonen dat er een business meerwaarde is. Rond die nieuwe technologie organiseren we jaarlijks een ‘techday for business’ waar we de eindgebruikers op uitnodigen. Daar toetsen we concrete cases en/of er een bepaalde technologie bruikbaar is. Hieruit is gebleken dat artificiële intelligentie ons kan helpen bij schriftherkenning. Vanuit dat verhaal is de test ontstaan om binnen ons scanningsproces artificiële intelligentie te integreren om attesten sneller en efficiënter te kunnen verwerken.

Op maandbasis verwerken onze mensen 5 miljoen attesten die vaak handgeschreven zijn. Iedereen weet dat een doktersgeschrift vaak niet leesbaar is. We hebben gezien dat onze huidige scanner te weinig attesten herkent. Dankzij deze add-on van artificiële intelligentie,  uitgewerkt door Vectr.Consulting, zijn we erin geslaagd om dit sterk te gaan verhogen. Dat maakt dat we een hoger percentage van handgeschreven attesten zullen kunnen herkennen. “, vertelt Peter Van Maele – Hoofdarchitect ICT Christelijke Mutualiteit.

Samenwerken

Dat deze technologie zijn intrede doet bij de Christelijke Mutualiteit heeft het mede te danken aan de samenwerking met Cronos Public Services.

“De laatste 15 jaar heeft Cronos ons ondersteund in kleine en grote projecten en veel projecten succesvol opgeleverd. Het is een bedrijf dat niet alleen de juiste mensen aanlevert om taken uit te voeren maar ook op vlak van innovatie ervoor zorgt om ons de juiste ondersteuning aan te bieden.“, aldus Peter.

Java Academy

Met de Java Academy toont de Christelijke Mutualiteit zich van zijn meest vooruitstrevende kant. Ze gaven vorig jaar de kans aan mensen die niet meteen een IT-diploma voorhanden hadden, maar wel over de juiste competenties beschikten om zich te vormen in Java, de ontwikkeltaal. Ondertussen zijn er vanuit de academie 16 medewerkers aangeworven. Dit jaar is er een nieuwe Java Academy opgestart waaruit wij 15 nieuwe medewerkers willen aanwerven.

Facts & Figures CM

Één van de grootste IT afdeling in België 

480 IT’ers

4.500.000 leden

+500 kantoren

€50.000.000 uitbetalingen per dag

Ontdek meer

Innovatie
Enabel verbindt internationale medewerkers met digitale tools

Enabel is het Ontwikkelingsagentschap van de federale overheid. Het agentschap, met hoofdzetel in Brussel, beheert met 2000 medewerkers zo’n 170 ontwikkelingsprojecten in een twintigtal landen in Afrika en het Midden-Oosten. Om vlot te kunnen samenwerken over de grenzen heen, groeide de nood aan een gemeenschappelijk platform, ondersteund door experten en digitale oplossingen. Cronos Public Services hielp het agentschap met een voorstel op maat.

Innovatie
Thomas More bouwt toekomst uit met nieuwe website

Met meer dan 21.000 studenten is Thomas More uitgegroeid tot de grootste hogeschool van Vlaanderen. Momenteel schrijft de kennisinstelling aan een nieuw hoofdstuk, met een sterke focus op levenslang leren, internationalisering en onderzoek. Bij dat nieuwe hoofdstuk hoort ook een gecentraliseerde website met daarop alle opleidingen, onderzoekscentra en andere initiatieven. Om de technische, creatieve en strategische aspecten van die overkoepelende website uit te werken, deed Thomas More beroep op Cronos Public Services.

Business
Wie werkt, wordt beloond: DWSE en VLABEL werken jobbonus uit

De Vlaamse overheid wil werklozen aanmoedigen om werk te zoeken, en tegelijkertijd werkenden stimuleren om aan het werk te blijven. Hiervoor werd de jobbonus in het leven geroepen. Het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE), de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL), Digitaal Vlaanderen en Cronos Public Services sloegen de handen in elkaar om deze bonus samen te realiseren.

Innovatie
FOD Mobiliteit en Vervoer innoveert met low-codeplatform vol voordelen

De FOD Mobiliteit en Vervoer ontwikkelt regelmatig nieuwe applicaties om de burger en het land te ondersteunen in het dagelijks leven te land, ter zee en in de lucht. Met de hulp van Cronos Public Services schakelde de FOD over naar een nieuw ontwikkelingsplatform waarbij gebruiksvriendelijkheid en snelheid centraal staat. Het geheim? Low-code.

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.