
22.06.2023
11 - 12 uur
Webinar

De Aanvraagmodule is een generieke bouwsteen om formulieren te ontwikkelen en te beheren. Deze Vlaamse bouwsteen is een selfservice omgeving die ambtenaren in staat stelt om na een onboarding en zonder inbreng van IT personeel, formulieren op een veilige en gebruiksvriendelijke manier op te maken en te publiceren. Het platform is beschikbaar voor entiteiten van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen en voor burgers en ondernemers.
Tijdens deze webinar belichten we samen met Digitaal Vlaanderen en ons competence center ida de technische en functionele mogelijkheden van de Aanvraagmodule, geven we een demo en beantwoorden we graag uw vragen.
Praktisch:
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heeft recent met succes de aanvraagmodule van Digitaal Vlaanderen geïmplementeerd voor de digitale inschrijvingen van het examen voor rijinstructeur. Deze overstap van een papieren naar een digitaal inschrijvingsformulier past dan ook helemaal binnen hun digitale dienstverleningsstrategie.

“De aanvraagmodule is zeker een module die ontzorgt en vlot toepasbaar is. Het vormt een snelle manier om een digitaal formulier op te zetten richting burgers en het is een meerwaarde om die informatie te kunnen capteren via de datahub,” zegt Nathalie Gosseye, teamverantwoordelijke Innovatie en Digitalisering bij het Departement MOW.
Ze benadrukt ook dat het aansluitingsproces voor de aanvraagmodule soepel verliep dankzij het betrokken team bij Digitaal Vlaanderen: “Het aansluitingstraject is bij ons zeer vlot verlopen. Na dit proces kunnen we, indien we gebruikmaken van de datahub, andere formulieren opmaken met minimale ontwikkelingskosten. Dit biedt ons de mogelijkheid om efficiënt en snel nieuwe digitale formulieren te creëren en te beheren.”
Het departement streeft naar een vlotte en gebruiksvriendelijke ervaring voor de burger. Ze maken hiervoor waar mogelijk gebruik van verschillende Vlaamse bouwstenen, zoals de aanvraagmodule, om integraties met Mijn Burgerprofiel te realiseren. Hierdoor wordt het voor burgers extra eenvoudig en toegankelijk om digitale formulieren in te vullen.
Brigitte Panis, Coördinator Cel Rijopleiding & Vakbekwaamheid bij het Departement MOW, bevestigt de toegevoegde waarde van de integratie met Mijn Burgerprofiel: “We willen het zo eenvoudig mogelijk maken voor de burger. Door gebruik te maken van de aanvraagmodule in combinatie met Mijn Burgerprofiel, kunnen burgers snel en gemakkelijk digitale formulieren invullen. Daarnaast weten we nu zeker met wie we communiceren.”
Nathalie Gosseye van het Departement MOW zal ook deelnemen aan de informatieve webinar op 22 juni. Heeft u nog vragen rond hun ervaring met deze bouwsteen, aarzel dan niet om haar deze te stellen tijdens de webinar.



29 juni 2025 – Binnen het domein Vervangingsinkomen, waar dagelijks wordt gewerkt aan het correct berekenen en uitbetalen van vervangingsinkomens, staan snelheid en kwaliteit centraal. Om nieuwe software snel en betrouwbaar in productie te brengen, is testautomatisatie van cruciaal belang. Om die uitdaging aan te pakken, werkte CM samen met Cronos Public Services en competence center M2Q aan een traject dat de teststrategie futureproof maakt.

29 juni 2025 – OVAM werkt dagelijks aan een duurzaam beheer van afval, materialen en bodem in Vlaanderen. Om haar werking verder te moderniseren en de interne efficiëntie te versterken, besloot OVAM om Microsoft Copilot te integreren in de organisatie. Samen met Cronos Public Services en onze experten van The Flow en MbarQ werd een meerfasentraject opgezet, met als doel medewerkers te ondersteunen in het gebruik van generatieve AI op een veilige en strategische manier.