Webinar

Ontdek hoe u uw digitale dienstverlening kan versterken via de Aanvraagmodule

  • 22.06.2023

  • 11 - 12 uur

  • Webinar

In samenwerking met Digitaal Vlaanderen organiseren we een gratis webinar om meer inzichten te geven in de Vlaamse bouwsteen ‘Aanvraagmodule’.

De Aanvraagmodule is een generieke bouwsteen om formulieren te ontwikkelen en te beheren. Deze Vlaamse bouwsteen is een selfservice omgeving die ambtenaren in staat stelt om na een onboarding en zonder inbreng van IT personeel, formulieren op een veilige en gebruiksvriendelijke manier op te maken en te publiceren. Het platform is beschikbaar voor entiteiten van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen en voor burgers en ondernemers.

 

Voornaamste kenmerken van dit platform

  • Eenvoudig in gebruik: formulieren kunnen gemaakt en beheerd worden door klanten zelf.
  • Een formulier kan getoond worden binnen Mijn Burgerprofiel, Webplatform, of kan op-zichzelf staan (standalone).
  • Het systeem haakt in op ACM/IDM voor authenticatie en rollen-beheer.
  • Gegevens-uitwisseling van authentieke bronnen, zoals het adres-register. Via maatwerk kunnen ook andere gegevens uitgewisseld worden.
  • De ingevulde formulier-data kan doorgespeeld worden via een REST-API of Power BI. Indien de klant zelf geen endpoint ter beschikking kan stellen, voorziet Digitaal Vlaanderen in een Datahub.
  • Het platform voorziet tevens in een integratie met de betaalmodule.

 

Wat mag u verwachten van deze webinar?

Tijdens deze webinar belichten we samen met Digitaal Vlaanderen en ons competence center ida de technische en functionele mogelijkheden van de Aanvraagmodule, geven we een demo en beantwoorden we graag uw vragen.

Praktisch:

  • Wanneer: 22 juni 2023
  • Uur: 11u – 12u
  • Locatie: Teams webinar

De aanvraagmodule in de praktijk

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heeft recent met succes de aanvraagmodule van Digitaal Vlaanderen geïmplementeerd voor de digitale inschrijvingen van het examen voor rijinstructeur. Deze overstap van een papieren naar een digitaal inschrijvingsformulier past dan ook helemaal binnen hun digitale dienstverleningsstrategie.

“De aanvraagmodule is zeker een module die ontzorgt en vlot toepasbaar is. Het vormt een snelle manier om een digitaal formulier op te zetten richting burgers en het is een meerwaarde om die informatie te kunnen capteren via de datahub,” zegt Nathalie Gosseye, teamverantwoordelijke Innovatie en Digitalisering bij het Departement MOW.

Ze benadrukt ook dat het aansluitingsproces voor de aanvraagmodule soepel verliep dankzij het betrokken team bij Digitaal Vlaanderen: “Het aansluitingstraject is bij ons zeer vlot verlopen. Na dit proces kunnen we, indien we gebruikmaken van de datahub, andere formulieren opmaken met minimale ontwikkelingskosten. Dit biedt ons de mogelijkheid om efficiënt en snel nieuwe digitale formulieren te creëren en te beheren.”

Het departement streeft naar een vlotte en gebruiksvriendelijke ervaring voor de burger. Ze maken hiervoor waar mogelijk gebruik van verschillende Vlaamse bouwstenen, zoals de aanvraagmodule, om integraties met Mijn Burgerprofiel te realiseren. Hierdoor wordt het voor burgers extra eenvoudig en toegankelijk om digitale formulieren in te vullen.

Brigitte Panis, Coördinator Cel Rijopleiding & Vakbekwaamheid bij het Departement MOW, bevestigt de toegevoegde waarde van de integratie met Mijn Burgerprofiel: “We willen het zo eenvoudig mogelijk maken voor de burger. Door gebruik te maken van de aanvraagmodule in combinatie met Mijn Burgerprofiel, kunnen burgers snel en gemakkelijk digitale formulieren invullen. Daarnaast weten we nu zeker met wie we communiceren.”

Nathalie Gosseye van het Departement MOW zal ook deelnemen aan de informatieve webinar op 22 juni. Heeft u nog vragen rond hun ervaring met deze bouwsteen, aarzel dan niet om haar deze te stellen tijdens de webinar.

Wenst u ook aan de slag te gaan met de Aanvraagmodule?
Ontdek hoe u uw digitale dienstverlening kan versterken
via de formulierentool van Digitaal Vlaanderen,
een onderdeel van Mijn Burgerprofiel,
tijdens deze gratis informatieve webinar
van Digitaal Vlaanderen.

Ontdek meer

In de pers
Slimme camera’s jagen op onveilige situaties: Vlaanderen zet in op proactieve detectie van verkeersongevallen
1 week geledenElke dag vallen er tientallen verkeersslachtoffers in ons land, en elk ongeval – hoe groot of klein ook – is er één te veel. Daarom lanceerde het Departement…
Lees meer
Aankondiging
Pionierswerk in Vlaanderen: het Solid Pod-platform van Athumi
3 weken geledenAthumi, Inrupt, De Cronos Groep en Cronos Public Services zetten hun samenwerking verder om het gebruik van Solid in Vlaanderen te versnellen. Solid Pods of Personal Online Datastores…
Lees meer
Aankondiging
Infront en Microsoft Dynamics 365 zorgen voor technologische innovatie bij De Lijn
3 maanden geledenDe Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn (& haar exploitanten) bedient dagelijks honderd duizenden mensen en is zo verantwoordelijk voor meer dan 200 miljoen voertuigkilometers op jaarbasis. Met behulp van…
Lees meer
Aankondiging
Spotbooking maakt toegang tot autoluwe zones en inname van openbaar domein in Mechelen makkelijker
3 maanden geledenStad Mechelen, Geosparc en Cronos Public Services slaan de handen in elkaar om de aanvraag van vergunningen gebruiksvriendelijker te maken voor burger én stadsdienst. Het project is wederom…
Lees meer

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.