Business

Opgroeien bouwt met PARKOUR een veilige digitale haven voor jongeren

Een veilige digitale haven waar jongeren zelf de regie in handen hebben: dat was wat Opgroeien en Digitaal Vlaanderen voor ogen hadden met PARKOUR. Het innovatieve platform werd ontworpen voor jongeren van 13 tot 25 jaar, hun begeleiders en hun steunfiguren. Intussen bevindt de app zich in een pilootfase. Vanaf het begin zat Cronos Public Services mee aan de knoppen om dit complexe project te realiseren. 

Met PARKOUR hebben we een platform ontwikkeld dat volledig op maat is van jongeren tussen 13 en 25 jaar. Het biedt hen ondersteuning om hun doelen te bereiken en veilig te communiceren met steunfiguren via tekst- of spraakberichten, bellen of videobellen. Daarnaast bevat het een tijdlijn waar jongeren hun persoonlijke verhaal kunnen vastleggen en delen met wie ze willen. Dit helpt hen niet alleen om ervaringen te verwerken, maar ook om een samenhangend ondersteuningstraject op te bouwen. De jongeren zelf staan steeds centraal: ze bepalen zelf hun doelen en werken hieraan samen met hun steunfiguren. Dit team, dat ze zelf samenstellen, kan bestaan uit vrienden, begeleiders, ouders of andere naasten. 

Informatie en doorverwijzing 

Naast hun verhaal vinden jongeren in de app ook andere persoonlijke informatie terug, zoals belangrijke mijlpalen. Daarnaast biedt PARKOUR ook informatie van WAT WAT die aansluit bij de leeftijd en interesses van jongeren. Via artikels, video’s en oefeningen krijgen ze concrete inzichten en ondersteuning bij thema’s die hen bezighouden. Jongeren worden ook doorverwezen naar hulplijnen zoals 1712, CLB, Awel en andere initiatieven voor hulp of een luisterend oor 

Ontwikkelingsproces 

Onze experten van Kunlabora en Leap Forward waren van in het begin betrokken bij de bouw van de app. Via workshops, waar in het begin ook juristen bij betrokken waren voor de nodige juridische basis, hebben we een concept uitgewerkt waarin belangrijke principes zoals veiligheid, regie bij jongeren, inclusiviteit en schaalbaarheid werden vastgelegd. Het agile ontwikkelingsproces stelde ons in staat om flexibel te werken en gaandeweg verbeteringen te implementeren. Binnen negen maanden hebben we de eerste versie ontwikkeld, met ruimte voor verdere detailuitwerking. Dankzij deze aanpak hebben we niet alleen een kwalitatief eindproduct gerealiseerd, maar ook een basis gelegd voor toekomstige initiatieven met herbruikbare componenten. 

“We zitten perfect op schema wat ontwikkeling betreft. Dat is iets dat je weinig tegenkomt bij grote IT-projecten.

Véronique Van Oost, product owner PARKOUR bij Opgroeien

Gebruikservaring en toegankelijkheid 

Een aantrekkelijke en intuïtieve gebruikerservaring stond voorop in ons ontwerp. Visuele elementen spelen een centrale rol, en we hebben de communicatie helder en begrijpelijk gemaakt voor jongeren. PARKOUR is zowel als app op smartphones als via het web toegankelijk. Inclusiviteit en gebruiksvriendelijkheid zijn prioriteiten: we hebben eenvoudig taalgebruik toegepast en ondersteunend materiaal, zoals instructievideo’s, geïntegreerd. Zo hebben we een praktisch en toegankelijk platform gebouwd dat volledig aansluit bij de behoeften en leefwereld van jongeren. 

Veiligheid en privacy 

Veiligheid was een van onze kernprincipes bij de ontwikkeling van PARKOUR. Daarom hebben we een eigen systeem voor communicatie ontwikkeld dat volledig losstaat van commerciële cloudoplossingen. Dit systeem draait exclusief op Europese bodem en wordt beheerd door Opgroeien. Ook het aanmeldproces hebben we zorgvuldig ontworpen: na een eerste aanmelding via eID of itsme kunnen gebruikers voortaan eenvoudig en veilig inloggen met hun vingerafdruk of gezichtsherkenning. Met deze aanpak combineren we gebruiksvriendelijkheid met maximale beveiliging. 

De experten denken met ons mee, en niet alleen over de initiële projectaanvraag. Bij de opzet van een component denken ze al na over mogelijke andere projecten en toepassingen waarin diezelfde component gebruikt kan worden. Daardoor zijn het platform en de verschillende onderdelen toekomstbestendig en breed inzetbaar. 

Véronique Van Oost, product owner PARKOUR bij Opgroeien

Pilootfase en toekomstplannen 

In 2024 startte PARKOUR met een uitgebreide pilootfase waarin we de functionaliteiten in een echte gebruikscontext testen. Verschillende gebruikersgroepen, bestaande uit jongeren en begeleiders, beoordelen de app op gebruiksgemak en effectiviteit. Deze feedback is cruciaal om het platform verder te optimaliseren en voor te bereiden op een bredere uitrol.

Het projectteam is stabiel en matuur. Van aan het begin van het project tot nu hebben we met dezelfde mensen kunnen samenwerken, wat zeker een groot voordeel was.” 

Véronique Van Oost, product owner PARKOUR bij Opgroeien

Digital Society Award  

PARKOUR werd intussen bekroond met een Digital Society Award voor gebruiksvriendelijkheid, een mooie bekroning van onze gezamenlijke inspanningen. Door continu te testen en snel in te spelen op nieuwe noden, hebben we een platform gebouwd dat niet alleen duurzaam en toekomstbestendig is, maar ook een voorbeeld kan zijn voor andere digitale initiatieven. Het succes van PARKOUR is te danken aan open communicatie, een constructieve samenwerking en onze focus op inclusiviteit, veiligheid en schaalbaarheid.  

Bent u op zoek naar een betrouwbare partner om uw app op een veilige en toegankelijke manier te realiseren?  

Ontdek meer

Business
Een ambitieuze tenantmigratie: hoe RSVZ met succes overstapte naar een eigen Microsoft-tenant

Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen stond voor een grote uitdaging: de overstap van een multi-tenant naar een eigen tenantomgeving. Dankzij een nauwe samenwerking met Cronos Public Services werd deze ambitie werkelijkheid. 

Business
Primeur in Vlaanderen: Technopolis pakt uit met expo over AI

Sinds december kunt u in Mechelen terecht om de tijdelijke expo AI! te ontdekken. Technopolis lanceerde deze unieke themazone in samenwerking met De Cronos Groep, de Nationale Loterij en VLAIO. Bezoekers vanaf 12 jaar krijgen er een toegankelijke introductie tot de fascinerende wereld van artificiële intelligentie. Een primeur in Vlaanderen en daarbuiten, en bovendien een grote stap in het vergroten van de technologische geletterdheid. 

Business
De Nationale Loterij tilt hybride IT-beheer naar een hoger niveau
De Nationale Loterij vond in Cronos Public Services een nieuwe managed service provider. In een vlotte samenwerking tussen verschillende partijen worden kennis, expertise en proactiviteit samengebracht om het hybride beheer…
Business
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Cronos Public Services heeft samen met competence centers Innovation Lab en Untranslate twee grootschalige digitale projecten gerealiseerd voor de Franse Gemeenschapscommissie en Iriscare: de websites handicap.brussels en autisme.brussels. Deze innovatieve…

Elk kwartaal bundelen we relevant nieuws en boeiende cases in onze nieuwsbrief. Schrijf u hier in om deze te ontvangen.