Van student naar werknemer. De stap is onvermijdelijk, maar niet per se makkelijk. Alles verandert en dat zorgt voor onzekerheid. Daarnaast is niemand ooit ‘uitgeleerd’. Hogeschool Odisee wil de overstap naar de arbeidsmarkt vergemakkelijken en aanzetten tot levenslang leren. Samen met Cronos Public Services lanceerde de hogeschool daarom MyCompass.
MyCompass: meer dan een platform, ook een filosofie
Veel starters worden op de arbeidsmarkt gegooid. Ze hebben hun diploma wel in handen, maar ze hebben nog heel wat te leren. Ineens moeten ze hun plan trekken en vertrouwd raken met een heleboel nieuwe dingen. Nieuwe technologieën en tools, een bedrijfs- in plaats van een schoolcultuur, nieuwe collega’s, een nieuwe manier van coachen en ga zo maar door. Dat zorgt voor onzekerheid. Studenten en starters hun leerproces proactief in eigen handen laten nemen, al van in de opleiding, is daarom een goed idee. Want wie van de schoolbanken komt, is nog lang niet ‘af-gestudeerd’. Om inzetbaar te zijn en te blijven op de snel veranderende arbeidsmarkt, moet iedereen namelijk zijn hele carrière lang blijven bijleren. De eerste stap daarin is proactief nadenken over wat een ideale professionele toekomst inhoudt en een positief engagement daartegenover aangaan. Want waar een wil is, is een weg.
Om die nieuwe cultuur van grensoverschrijdend en levenslang leren kracht bij te zetten én uit te dragen, ging hogeschool Odisee in zee met Cronos Public Services. Samen ontwikkelden ze met MyCompass, een platform dat bij die filosofie aansloot.
Dromen, denken, doen
Een persoonlijk ontwikkelingsplan stopt niet bruusk, het stopt nooit. Wie het hoofdstuk Student zijn afsluit, heeft net baat bij een blijvend platform om zijn of haar persoonlijke ontwikkelingen verder op te volgen. En daar verschijnt MyCompass op het toneel.
Het persoonlijke e-portfolio biedt de ruimte om op professioneel vlak te dromen en een route uit te stippelen. Vanuit de droom vertrekt een gepersonaliseerd digitaal groeipad om hem stapsgewijs te verwezenlijken. Dat gebeurt aan de hand van concrete doelen, een gedetailleerd stappenplan naar elk doel en specifieke leeractiviteiten. Zo is het mogelijk om op het persoonlijke leerproces met zijn verschillende stappen te focussen, te plannen, bij te sturen, te documenteren, te tonen aan anderen en erop terug te blikken.
De gebruiker droomt en zet stappen om zijn droom te verwezenlijken. Positieve keuzes staan dus centraal. Die motiveren en zorgen voor een eigen engagement tegenover het leerproces. Zo geeft het leren energie in plaats van er te nemen. Natuurlijk staat hij/zij er niet alleen voor. Een coach staat klaar om mee op pad te gaan. Of die rol nu is weggelegd voor een collega, leidinggevende of docent heeft geen belang. Iedereen kan onmiddellijk met het eenvoudige coachingluik aan de slag om de coachee uit te dagen, te motiveren en te inspireren.
Stap per stap
MyCompass stimuleert niet alleen grensoverschrijdend leren, maar kwam ook zelf op die manier tot stand. Voor het platform werkte Odisee namelijk samen met tal van partners. Zo deden bijvoorbeeld de VDAB, Klasse, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Universiteit Maastricht en Cronos Public Services hun duit in het zakje. Net als andere werkveldvertegenwoordigers, studenten, starters en opleiders dachten ze mee en gaven ze input om MyCompass nog gebruiksvriendelijker te maken.
“Ons idee hebben we eerst getest in een WordPress-omgeving. We wisten heel goed dat die omgeving op technisch vlak niet zou volstaan voor onze specifieke noden, maar zo konden we ons idee aftoetsen bij een groep testpersonen. Toen die positief reageerden, begon na enkele bijsturingen onze zoektocht naar middelen en daarna naar een partij om de tool te ontwikkelen. Die vonden we via Cronos Public Services. In 2018 gaven we het startschot voor de ontwikkelingsfase”, vertelt Steven Vanmol, projectcoördinator van MyCompass bij hogeschool Odisee.
Calibrate en Foursevens ontwikkelden een platform op maat voor Odisee. Ze baseerden zich voor MyCompass op Laravel, een framework voor de ontwikkeling van webapplicaties. Voor de user interface kozen ze het React-framework. Zo kreeg elke functionaliteit een eigen plek op het platform:
- MyCompass voor het uittekenen van een persoonlijk leertraject met concrete doelen en een plan van aanpak.
- MyCoach met reflectievragen, een overzicht van alle coaches en de mogelijkheid om online een gesprek aan te gaan.
- MyNetwork als het meer sociale luik met een tijdlijn om vooruitgang in het leerproces te delen met volgers.
- MyShowcase om elementen uit het leertraject uit te lichten in een soort van vitrine voor de buitenwereld.
“Het platform overtreft onze stoutste dromen: het is intuïtief en laagdrempelig, en heeft coole functionaliteiten zoals een notificatiesysteem, een welkomtour en een helpfunctie aan de hand van een voorbeeldaccount. Het kost niet veel tijd en moeite om wegwijs te raken, dus het is onmiddellijk bruikbaar”, aldus Steven Vanmol.
Dream big, maar zet vooral stappen
Binnen Odisee werken op dit moment elf uiteenlopende opleidingen met MyCompass. De huidige studenten, van onder andere lerarenopleiding, industriële wetenschappen en gezondheidszorg, zullen er toegang toe hebben tot drie jaar na hun afstuderen. Andere opleidingen volgen, sommige al na nieuwjaar. Na die periode hebben ze idealiter een account via hun werkgever. Daarnaast gebruiken een aantal scholen en één bouwbedrijf het platform nu al om starters te begeleiden.
Ondertussen worden er verkennende gesprekken gevoerd met andere onderwijsinstellingen, beroepsfederaties, profit- en non-profitorganisaties voor het gebruik buiten Odisee. “Op termijn willen we MyCompass uitrollen over heel Vlaanderen. Want ons motto geldt voor iedereen: ‘Dream big, maar zet vooral stappen.’ De toegang zal wel steeds gekoppeld zijn aan een organisatie, zoals een bedrijf. Zo kunnen we telkens eigen gebruikers in een ‘eigen’ omgeving voorzien. In 2020 hebben we de laatste grote ontwikkelingen afgerond. En er was natuurlijk de lancering van het platform. In de toekomst volgen wellicht nog een aantal uitbreidingen en verbeteringen”, besluit Steven Vanmol.
Voor de ontwikkeling van MyCompass gingen hogeschool Odisee en Cronos Public Services samen op pad. Dankzij hun succesvolle samenwerking werd een droom werkelijkheid. Nu kan iedereen hun voorbeeld volgen: dromen, denken en gewoon doen!
Neem gerust zelf een kijkje en vraag een testaccount aan op www.mycompass.be.
Ontdek meer
COCOF innoveert met toegankelijke digitale platformen
Gemeente zonder gemeentehuis-project: Stad Leuven maakt werk van nieuw kwaliteitsportaal voor Kotlabel
Federale Pensioendienst stoomt zich klaar voor de toekomst: wanneer strategie, enterprise architectuur en portfolio management samenkomen
De Federale Pensioendienst is de cruciale speler in het Belgische pensioenlandschap. Om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken, werkt de overheidsdienst samen met Cronos Public Services en competence center B.Adapted. Samen stomen we de Federale Pensioendienst klaar voor de toekomst.