VAPH: Hoe verlaag je de drempel voor overheidswebsites

Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, of VAPH, zet zich als overheidsorganisatie al sinds 2006 in voor een zo groot mogelijke autonomie en levenskwaliteit van personen met een handicap. De participatie, integratie en gelijkheid van kansen voor mensen met een handicap worden er dus hoog in het vaandel gedragen. De nieuwe VAPH website, gebouwd door Calibrate, werd een project waar alle betrokken partijen tevreden op terugkijken. Zo gingen we te werk:

Wat deden wij voor het VAPH?

De VAPH website moet informeren over hun dienstverlening naar personen met een handicap en dus zo laagdrempelig mogelijk zijn. Daarom hielden we van in het begin al rekening met toegankelijkheidgebruiksvriendelijkheid, een opgefrist en modern design en een structuur die focust op de doelgroepen van VAPH.

Samen met Punt, één van onze zusterbedrijven binnen de Cronos Groep bepaalden we de nieuwe informatie-architectuur aan de hand van verschillende workshops. Tijdens de developmentfase door Calibrate werd die informatie-architectuur vertaald naar een concrete website.

Samenwerking met het VAPH

Om de medewerkers van het VAPH zelf al zoveel mogelijk te betrekken bij de opbouw van de website, voorzagen we ook trainingen en workshops tijdens de developmentfase.

We importeerden, in samenwerking met het projectteam van het VAPH, content die al op de overheidssite stond, maar die werd dan op een nieuwe, frisse en toegankelijke manier aangeboden. Bovendien integreerden we MailChimp en Campaign Monitor om bezoekers en volgers op de hoogte te houden.

Toegankelijkheid troef

Bij al die ontwikkelingen stond toegankelijkheid logischerwijze centraal. Daarom hielden we rekening met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), alle website elementen werden op een zodanige manier opgebouwd dat personen met een handicap makkelijk toegang zouden krijgen tot alle content. Tijdens het nodige maatwerk, maakten we ook telkens het onderscheid tussen verschillende soorten hulp (dringende, rechtstreeks toegankelijke, niet-rechtstreeks toegankelijke …) om zo elke bezoeker zo snel mogelijk naar de juiste pagina’s te kunnen begeleiden. En daar stopte het niet. Toegankelijkheid was even belangrijk voor de medewerkers van het VAPH zelf. We voorzagen de website van alle mogelijke manieren om op de meest makkelijke wijze content in te voeren.