Gemeenschapsonderwijs 1.0

GO! (onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap) is een vlaamse overheidsinstelling die onderwijs in Vlaanderen organiseert. GO! wil het onderwijs voorbereiden op de snel veranderende wereld. Cronos en GO!  zijn samen de uitdaging aangegaan om het onderwijs te transformeren naar omgeving waar we studenten op de toekomst voorbereiden. We willen de leraren ondersteunen bij het koppelen van leerdoelen met praktische leeractiviteiten.

De uitdaging

Onderwijs staat voor grote uitdagingen. Meer en meer jongeren voelen zich niet goed in het huidige onderwijssysteem en verlaten de school vroegtijdig. Tegelijkertijd voelen de leerkrachten zich overweldigd door de toenemende verwachtingen, wat resulteert in een toename van burn-outs. Natuurlijk zijn er scholen die willen innoveren. Ze willen experimenteren met nieuwe methoden zoals competentiegericht leren of flexibel leren. Ze worden echter weerhouden door een gebrek aan tools en oplossingen die deze methoden haalbaar maken.

De zoektocht

Via kwalitatief onderzoek met docenten en studenten kregen we inzicht in de complexe educatieve context. Deze inzichten waren het ideale uitgangspunt van een uitgebreide co-creatie fase waarbij we samen oplossingen ontwikkelden. Die ontwikkeling verloopt in een iteratief proces met een multidisciplinair team van ontwerpers, ontwikkelaars en de klant. Dit team toonde elke twee weken hun vooruitgang aan de gebruikers en stakeholders. Met deze feedback gingen ze aan de slag  voor de verbeteringen voor de volgende twee weken. Na het gehele ontwerpproces, hebben we in 3 scholen een lange termijn testperiode opgezet. Nu maakt GO! gebruik van het platform en beschikken ze over een proces om continu gebruikers te betrekken.

Het resultaat

Dit project boekte resultaten op meerdere niveaus. Niet alleen creëerden we een digitaal hulpmiddel dat het klaslokaal verandert in een plaats waar elke leerling op zijn eigen tempo kan leren,.We veranderen het klaslokaal ook  in een plaats waar studenten sociale vaardigheden leren, waar studenten elkaar helpen en waar docenten leermateriaal kunnen maken en delen.

Ook bij GO!  zelf is  er een culturele verandering geweest! GO! evolueerde naar een organisatie die gebruikers centraal plaatst, die gelooft in kwalitatief onderzoek, en nieuwe ideeën implementeert op een hands-on manier. Als direct resultaat van dit project begonnen we een reeks trainingsessies . Trainingen in service design  om meerdere medewerkers te helpen om human-centred ontwerpmethodes toe te passen in hun werk.